به اندازه نیم‌قرن است که همه بار «ظهیرالدوله» افتاده بر دوش فروغ فرخزاد، غافل از اینکه زمین آن خاک خودش جورکش ده‌ها نام دیگر است و معلوم نیست چطور در این کمتر از ۱۰۰ سال تاب آورده است از این حجم از وزن. ظهیرالدوله روزگاری نه نام داشت و نه رسم. یک تکه زمین بود که حالا افتاده به «دربند». بیابانی بود یا تک و توک درختانی که شد خانقاه و بعدتر مدفن ظهیرالدوله.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
گورستان قدیمی محله امامزاده قاسم (ع) قدمت بسیار زیادی دارد، اما بعد از فوت «علی‌خان ظهیرالدوله» داماد ناصرالدین شاه در سال ۱۳۰۳ بود که نام این گورستان قدیمی تغییر کرد.
کوچه تاریخی ارباب جمشید که قبل از گسترش افسارگسیخته تهران، در نقشه عبدالغفار، معمار دوره قاجار، به نام آن اشاره شده است بخشی از باغ‌های ظهیرالدوله بوده متعلق به ارباب‌جمشید که کم‌کم به بافت مسکونی تغییر ماهیت می‌دهد.
پس از درگذشت ظهیرالدوله در سال ۱۳۰۳، او را در گورستان قدیمی آبادی امامزاده قاسم (ع) دفن کردند. پس از تدفین ظهیرالدوله بود که این گورستان قدیمی به محل دفن چهره‌های سرشناس پس از او تبدیل شد.
در سال ۱۲۸۷ بمبی دست‌ساز زیر کالسکه محمدعلی شاه و در نزدیکی عمارت مسعودیه منفجر و باعث شد محمدعلی شاه به لیاخوف روسی دستور دهد مجلس را به توپ ببندد. پس از واقعه بهارستان و به توپ بستن مجلس، عمارت مسعودیه، خانه ظهیرالدوله و برخی از خانه‌های مشروطه‌خواهان دیگر نیز به رگبار بسته شد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ