متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این‌که برنج پخته بیرون از یخچال به دلیل رطوبت فراوان شرایط بسیار مناسبی برای رشد باکتری دارد، گفت: در صورت نگهداری در دمای بالای پنج درجه، برنج خیلی زود خراب می‌شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
شما می‌توانید نیمی از برنج را زعفرانی کنید و نیمی را ساده قرار دهید و روی مرغ ریخته و بگذارید تا پخته شود. برای پخت ته انداز مرغ با شوید حتما باید از شعله پخش کن استفاده کنید، زیرا باید مرغ با حرارت کم پخته و برشته شود. شما می‌توانید از هر قسمت مرغ که دوست دارید استفاده کنید.
بهتر است در هنگام خیساندن برنج مقداری نمک به آن بزنید؛ ولی زمان پختن، آب برنج را خالی کرده و با آب سرد بشویید. البته نه تاحدی که نمک آن کاملا از بین برود.
یکی رژیم غذایی درست و مناسب برای زمانی که اسهال دارید رژیم BRAT است: موز، برنج، پوره سیب و نان تست. غذا‌های کم فیبر و نشاسته‌دار با طبعی ملایم می‌توانند کمک کنند مواد مغذی ازدست‌رفته بدن جبران شده و مدفوعتان جمع شود. همچنین می‌توانید سیب‌زمینی آب‌پز یا هویج پخته بخورید.
روغن‌های مفید برای قلب مانند روغن گیاهان و روغن سبوس برنج عالی هستند، زیرا می‌توانند دمای سرخ کردن تقریباً ۵۰۰ درجه فارنهایت را تحمل کنند. همچنین اگر در دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت سرخ می‌کنید، می‌توانید به روغن بادام‌زمینی و روغن آفتابگردان یا روغن کانولا و سبزیجات هم فکر کنید.
نگهداری برنج خیس‌شده یا پخته در دمای اتاق می‌تواند هاگ‌های باکتری را فعال کند و باعث شود که شروع به رشد کنند.
اگر برنج مرطوب یا برنج پخته شده در دمای اتاق نگهداری شود می‌تواند هاگ‌های باکتری را فعال کرده و شروع به رشد کنند. سپس این باکتری‌ها سمومی تولید می‌کنند که با پختن یا گرم کردن مجدد غیرفعال نمی‌شوند. این سموم می‌توانند باعث بیماری شدید دستگاه گوارش شوند. بنابراین، مطمئن شوید که برنج شسته یا پخته شده را برای مدت طولانی در دمای اتاق نگه ندارید.
برنج پس از پختن در دمای اتاق می‌تواند حاوی باکتری‌های مختلفی باشد که تکثیر می‌شوند و سموم مضر را آزاد می‌کنند. این گاهی اوقات منجر به مسمومیت غذایی با این باکتری می‌شود. بسته به نحوه تهیه، پخت و نگهداری برنج پس از پختن، می‌توانید از این امر اجتناب کنید.
برای پیشگیری ازمسمومیت با برنج، باید پرنج پخته شده در کمتر از دو ساعت به یخچال با دمای کمتراز پنج درجه سانتی‌گراد منتقل شود.
چلو مرغ عربی یک غذای خوشمزه و اسپایسی است که برای پخت آن مرغ را با سسی مخصوص مزه‌دار می‌کنند و برنج با ادویه و کره پخته می‌شود که عطر بی‌نظیری دارد.
این خوراک را اگر یک کنسرو سبزیجات مخلوط و کمی برنج پخته از قبل داشته باشید در ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت می‌توانید آماده کنید.
برای پیشگیری از مسمومیت با برنج، باید برنج پخته شده در کمتر از دو ساعت به یخچال با دمای کمتر از پنج درجه سانتی‌گراد منتقل شود.
این دسر به دلیل داشتن مواد مغذی مانند شیر، زعفران و برنج دارای انواع ویتامین‌های A، C، E، D، گروه ویتامین‌های B، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم و پروتئین است.
پختن لوبیا پلوی مجلسی خوشمزه و خوش‌رنگ با برنج قد کشیده و دون‌شده دو نکته‌ی طلایی دارد که ما به شما یاد می‌دهیم. نکته‌ی اول اینکه باید برنج لوبیا پلو را کمی خام‌تر از حالت عادی بردارید. از آنجا که مایه‌ی لوبیا پلو خودش مقداری آب دارد، اگر برنج را زودتر بر ندارید لوبیا پلو شفته خواهد شد.
برای درست کردن شله زرد زعفرانی مجلسی به مقدار زیاد باید نسبت‌ها را به ترتیب زیر زیاد کنید: مقدار شکر دو برابر برنج و مقدار آب پنج برابر برنج. اگر این نسبت را رعایت کنید می‌توانید هر میزان که شله زرد می‌خواهید را به خوبی عمل بیاورید.
برنج لیمو ترش غذایی است که در این مطلب با روش پخت و مواد موجود در آن آشنا می شویم. ماده اصلی این غذا برنج است. بنابراین برای وعده ناهار مناسب می باشد.
پلوی مخلوط با لوبیا چیتی یکی از انواع پلوهای مخلوط است که از ترکیب برنج با حبوبات، مرغ و سبزی تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه و مقوی است.
مصرف برنج خام یا نیم پز می‌تواند خطر مسمومیت غذایی را افزایش دهد. این به این دلیل است که برنج می‌تواند حاوی باکتری‌های مضر مانند باسیلوس سرئوس (B. cereus) باشد. B.cereus نوعی باکتری است که معمولا در خاک یافت می‌شود و می‌تواند برنج خام را آلوده کند. این باکتری می‌تواند هاگ تشکیل دهد، که می‌تواند به عنوان یک سپر عمل کند و به B.Cereus اجازه می‌دهد تا از پخت و پز زنده بماند.
حتما برنج را بعد از پاک کردن با آب ولرم بشویید. توجه داشته باشید که باید آنقدر برنج را بشویید تا رنگ آب شفاف شود. در حین شستشو از چنگ زدن برنج خودداری کنید؛ زیرا باعث خرد شدن برنج می‌شود.
نگهداری نامناسب برنج پخته شده قبل از گرم کردن مجدد آن می‌تواند باعث مسمومیت شود. زیرا گرم کردن مجدد برنج پخته شده تعداد باکتری های رویشی را کاهش می‌دهد، اما توکسین مقاوم به حرارت، مولد استفراغ را غیرفعال نمی‌کند.
تخم مرغ باید درست پیش از پخته شدن شسته شود، اما اگر قصد داشتید زمان دیگری از تخم مرغ ها استفاده کنید، از شستشوی آنها خودداری کنید تا بهتر بماند.
در روش پخت برنج به صورت کته، آب در برنج باقی مانده و آرسنیک آن خارج نمی‌شود. اما در پخت برنج به صورت آبکش، مقداری از آرسنیک آن خارج می‌شود؛ بنابراین از نظر بهداشتی، برنج آبکش سالم‌تر از برنج کته است
برنج قوت غالب ما ایرانی‌هاست که محبوبیت زیادی دارد و می‌توان گفت جزئی جدانشدنی از سفره ماست. در این مطلب با آموزش فوت و فن‌های پخت برنج آبکش و کته همراه ما باشید.
قدیمی‌ترین شیوه نان پزی نیز پخت آن میان خُلواره و خاکستر بوده که هنوز هم میان برخی از مردم عشایری و روستایی بازمانده است. خوزستان، گیلان، گرگان و مازندران از سرزمین‌هایی بوده‌اند که مردم آن‌ها نان تهیه شده از آرد برنج می‌خوردند.
نشاسته‌های مقاوم در غذا‌های گیاهی از جمله لوبیا، جو دوسر، غلات صبحانه، برنج، ماکارونی‌های پخته شده و خنک شده، نخود فرنگی و موز‌های کمی نارس وجود دارند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ