تحلیلگران و کارشناسان می‌گویند میانجی گری چین در توافق اخیر بین ایران و عربستان سعودی رقبای دیرینه خلیج فارس نشانه وسیع تری از تغییر نظم جهانی است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، توافق میان ایران و عربستان مبنی بر ازسرگیری روابط دیپلماتیک را یکی از عوامل تأثیرگذار بر ثبات منطقه توصیف کرد.
سفر پادشاه عمان به ایران در شرایطی که منطقه در مسیر صلح پیشروی می‌کند، قابل توجه است؛ مسیری که با امضای توافق میان ایران و عربستان آغاز شد.
مصیب نعیمی، مدیرمسئول روزنامه الوفاق و تحلیلگر مسائل خاورمیانه معتقد است که نفوذ ایران در یمن چندان هم بالا نبوده است و این بهانه‌ای بود که عربستانی‌ها برای توجیه حمله به یمن ساخته و پرداخته کردند. نعیمی معتقد است که توافق ایران و عربستان به این معنا نیست که بحران یمن به‌طور کامل پایان یافته است و برآورده شدن خواسته‌های هر یک از طرفین مذاکرات بیشتری را می‌طلبد.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: توافق با عربستان آثار مثبتی بر ایران و منطقه داشته است و کشور لبنان نیز از تبعات مثبت آن بهره مند خواهد شد.
دبیر کل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت روز جهانی قدس گفت: روز قدس مناسبتی برای ابراز همبستگی دنیا با فلسطین و ملت مظلوم آن است.
این مقام آمریکایی گفته است: برنز به عربستان سعودی سفر کرد و در آنجا با همتایان اطلاعاتی و رهبران کشور درباره منافع مشترک گفتگو کرد.
دینا اسفندیاری، مشاور ارشد گروه بین‌المللی بحران در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: توافق تهران و ریاض به ایران این امکان را می‌دهد که به سمت غرب، به سمت ایالات متحده و متحدانش برگردد و بگوید: ببینید، در نهایت شما هرگز نمی‌توانید من را به روشی که قبل از توافق هسته‌ای انجام دادید منزوی کنید.
فارغ از هرگونه فضای دیپلماتیک تازه‌ای که از توافق موفقیت امیز ایران و عربستان سعودی ایجاد شود اسلام آباد و دهلی نو با دقت عمل و احتیاط رویکرد خود را تنظیم خواهند کرد.
معاون دبیر کل حزب الله لبنان توافق میان ایران و عربستان را به مثابه ضربه مهلکی بر پیکره نقشه‌های رژیم صهیونیستی توصیف کرد.
رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان بر تأثیری گذاری توافق با ایران بر تحولات مهم منطقه تاکید کرد.
مشاور امنیت ملی آمریکا گفت ارتباط این کشور با تهران برای آزادی هر چه سریعتر زندانیان آمریکایی بازداشت شده در ایران ادامه دارد.
عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان به موضع گیری درباره توافق ایران و عربستان پرداخت و از کشورهای سازشکار خواست که سفیران رژیم صهیونیستی را اخراج کنند.
قمصری گفت: نمی‌توان به افزایش سهم فروش نفت ایران در بازارهای بین المللی خوش بین بود، زیرا عربستان به عنوان رقیب ایران است و بعید است سهمی از بازار خود را به ایران بدهد.
اتفاقات روز‌های اخیر که بعد از اخبار توافق ایران و عربستان در بازار سرمایه رخ داد، حداقل از نظر من به عنوان کارشناس این حوزه، دور از انتظار بود و اصلا طبیعی نبود. زیرا به هیچ عنوان به دلیل عوامل بنیادین این افت شاخص‌ها رخ نداد و عملا یک رویه هیجانی بود
یکی از نمایندگان پارلمان لبنان، توافق امضا شده میان عربستان و ایران را دارای تأثیرات مثبت بر منطقه توصیف کرد.
توافق اخیر را می‌توان در امتداد توافق قدیم دید و آن را «برجام ۲» نامید که البته، انتظار می‌رود با اتخاذ رویکردی استراتژیک از سوی ایران، فرجامی بهتر از «برجام یک» پیدا کند. در این صورت است که می‌توان مدعی شد «نگاه به شرق» نه سیاستی علیه تنش‌زدایی با غرب، که صرفا مسیری متفاوت برای رسیدن به مقصدی مشترک بوده است.
نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: توافق ایران و عربستان به نفع کشورهای منطقه است و نشان می‌دهد اختلافات با گفتگوی بین بخشی درون منطقه قابل حل است.
مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به توافق اخیر ایران و عربستان تاکید کرد: توافق بین ایران و عربستان یک زلزله در حوزه سیاسی و پایانی بر هژمونی آمریکا در منطقه بود.
زیباکلام نوشت: می‌ماند این سوال که پس این هفت سال جنگ و ویرانی کشور یمن، قحطی، بیماری، آوارگی و مرگ میلیون‌ها یمنی و هزینه میلیاردها دلار پول مردم ایران و عربستان، چه چیزی را عوض کرد؟
توافق تهران و ریاض با ابتکار چین، نشانه دیگری از افول آمریکا و افق پیش‌رو از نظم نوین جهانی است.
عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین به توافق اخیر میان تهران و ریاض واکنش نشان داد.
توافق تهران و ریاض با ابتکار چین، نشانه دیگری از افول آمریکا و افق پیش‌رو از نظم نوین جهانی است.جهانی که شاید هنوز مختصات ایجابی آن کاملاً روشن نباشد اما بدون شک واشنگتن دیگر کدخدای آن نیست.
وزیر خارجه عربستان: اگر ایران به تسلیحات هسته‌ای کاربردی دست بیابد، مشخص نیست چه اتفاقاتی رخ بدهد. ما در فضای خطرناکی در منطقه هستیم. می‌توان انتظار داشت که کشورهای منطقه‌ای به دنبال راه‌هایی برای تضمین امنیت خود بگردند.
نماینده دائم عربستان در اتحادیه عرب در حاشیه نشست این اتحادیه در کشور الجزایر در گفتگو با شبکه الشرق گفت که ایران همسایه ما است و عربستان همواره برای رسیدن به توافق با ایران دستش به سوی این کشور دراز است؛ توافقی که به موجب آن، آن چه اقدامات بی ثبات کننده ایران در کشور‌های عربی خواند، متوقف شود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ