اختلافات از پشت در‌های بسته آغاز شده، اما رفته‌رفته علنی می‌شود و خبر از تغییر هندسه پیمان‌ها در منطقه شورای همکاری خلیج فارس همزمان با تلاش ایران برای افزایش نفوذ در منطقه می‌دهد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
یکی از اعضای ارشد انصارالله یمن به زوایای پنهان میان عربستان و امارات و اختلافات میان آنها پرداخت.
کویت و عربستان سعودی میدان گازی دُرّه را متعلق به خود می‌دانند، اما ایران مدعی بخشی از آن است. این موضوع نشان می‌دهد که اختلافات بین ریاض و تهران پس از از سرگیری روابط دیپلماتیک همچنان ادامه دارد.
اگر ما سهمی در این میدان گازی داریم، باید در سال‌های گذشته نشست‌های مشترک بزرگ و اثرمندی با طرفین مناقشه برگزار و حد و حدود سهم هر یک در میدان گازی آرش مشخص می‌شد. متاسفانه این اتفاق رقم نخورده است. البته بخشی از این نادیده انگاری منتج از مشکلاتی بوده که ما با کشور‌های اطراف داشتیم. به خصوص مناقشه ما با کشور عربستان، در به تاخیر افتادن حل اختلافات میدان گازی آرش موثر بود.
«اگرچه جای امیدواری وجود دارد که این اتفاقات، نقطه عطفی باشد برای گشایش‌های بیشتر در حوزه سیاست خارجی و روابط ایران و عربستان، اما باید صبور باشیم. مدتی پیش مقام‌های عربستانی برای ایجاد روابط تجاری و سرمایه گذاری با ایران ابراز تمایل کردند، اما چنین سخنانی چندان رنگ واقعیت نمی‌پذیرد، چون ایران هنوز عضو FATF نشده و تحریم‌های آمریکا و اختلالات شبکه بانکی نیز به قوت خود باقی است؛ بنابراین عربستان نمی‌تواند موانع را دور بزند و اتفاقات شگفت انگیزی در روابط دو کشور رخ دهد.»
یک پایگاه خبری عربی از شدت گرفتن اختلافات دو جانبه میان عربستان و امارات تا حد فروپاشی ائتلاف مشترک علیه یمن و موضع گیری دو کشور در مقابل یکدیگر خبر داد.
به‌رغم تحولات مثبت در منطقه پس از توافق ایران و عربستان، همچنان تردید‌های زیادی در مورد توافق گروه‌های رقیب در عربستان سعودی وجود دارد. هر چند در طول سالیان گذشته بار‌ها گفته شده که عامل اصلی بن‌بست سیاسی در لبنان اختلاف ایران و عربستان است، اما به نظر می‌رسد که حتی آشتی تهران و ریاض هم نمی‌تواند به اختلافات همیشگی گروه‌های سیاسی لبنان پایان دهد.
خبر علاقه الهلال به طارمی که توسط روزنامه رکورد منتشر شد، فضای مجازی عربستان را زیر و رو کرد و کاربران اظهارنظر‌های فراوانی در این خصوص مطرح کرده‌اند.
کارشناسان و ناظران تحولات سیاسی بر این باورند که ریشه اختلافات ریاض- ابوظبی منافع متفاوت دو کشور در یمن است.
وزیر خارجه عربستان می‌گوید که این کشور بر سر احترام به حاکمیت کشورها، حسن همجواری و حل و فصل اختلافات با ایران توافق کرده است.
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در چهل و نهمین نشست شورای وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در موریتانی گفت که با ایران بر سر احترام به حاکمیت کشورها، حسن همجواری و حل اختلافات توافق کردیم.
سخنگوی وزارت خارجه چین امروز در کنفرانسی مطبوعاتی تصریح کرد: ازسرگیری روابط عربستان و ایران الگوی خوبی برای حل اختلافات از طریق گفتگو است.
نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: توافق ایران و عربستان به نفع کشورهای منطقه است و نشان می‌دهد اختلافات با گفتگوی بین بخشی درون منطقه قابل حل است.
جاسم البدیوی اعلام کرد: موضع کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس در جهت حمایت از رویکرد گفتگو و حل و فصل سیاسی اختلافات بر اساس رهنمود‌های سران کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس با پایبندی به منشور سازمان ملل متحد، حقوق بین الملل، و رعایت اصول حسن همجواری و احترام به حق حاکمیت ملی کشورها، عدم مداخله در امور داخلی و حل و فصل اختلافات از طریق راه‌های دیپلماتیک، استوار است.
نفتالی بنت، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در واکنش به توافق ایران و عربستان از کابینه نتانیاهو انتقاد کرد و گفت که این توافق شکستی مفتضحانه برای دولت رژیم صهیونیستی بوده و در نتیجه ضعف و اختلافات داخلی بوجود آمد.
وزیر خارجه عربستان سعودی با بیان اینکه گفتگو بهترین راه حل برای کاهش اختلافات با ایران است، گفت: تلاش می کنیم راهی برای گفتگو با تهران پیدا کنیم.
مقامات آمریکایی و عربستانی، سه ماه پس از اینکه روابطشان به پایین‌ترین حد تاریخی رسید، گفتند که دولت بایدن تهدیدات خود مبنی بر انتقام از عربستان را به‌دلیل کاهش تولید نفت در سال گذشته کنار گذاشته و در تلاش هستند تا هماهنگی‌های امنیتی خود را برای مقابله با ایران در سال۲۰۲۳ افزایش دهند. «دیون نیسنباوم» «استفن کالین» و «نانسی یوسف» در گزارش ۵ژانویه۲۰۲۳ در وال استریت ژورنال نوشتند، مقامات به نشانه‌هایی از بهبود همکاری آمریکا و عربستان در هفته‌های اخیر اشاره کردند؛ زیرا کاهش قیمت بنزین در ایالات متحده، نتایج بهتر از انتظار انتخابات میان‌دوره‌ای برای دموکرات‌ها و تشدید نگرانی‌ها درباره ایران باعث شد تا از شدت نزاع و اختلافات طولانی مدت دو کشور کاسته شود. دلیل این تنش آن بود که سعودی‌ها درخواست‌های کاخ سفید برای به تعویق انداختن کاهش تولید را رد کردند. تصمیم تولید تنها یک ماه قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای به نگرانی از تورم دامن زد و رئیس‌جمهور بایدن قول داد با کنگره برای تحمیل «عواقب» نامشخص بر عربستان سعودی همکاری کند.
چین برای حداقل یک دهه می‌تواند خریدار ثابت و پایدار نفت عربستان باشد که درآمد‌های آن نقش مهمی در اجرای پروژه‌های سند چشم‌انداز۲۰۳۰ عربستان در حوزه‌های غیرنفتی دارد. مضاف بر این همکاری‌های سطح بالا با چین برخلاف روابط واشنگتن با جهان که با اختلافات شدید داخلی بر سر سیاست خارجی آن در نوسان است.
معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ما با دوستان سعودی و ایرانی خود در تماس هستیم و از حل و فصل همه اختلافات و سو تفاهم‌های بین طرفین بر سر میز مذاکره در چارچوب گفتگوی سازنده حمایت می‌کنیم.
معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ما با دوستان سعودی و ایرانی خود در تماس هستیم و از حل و فصل همه اختلافات و سو تفاهم‌های بین طرفین بر سر میز مذاکره در چارچوب گفتگوی سازنده حمایت می‌کنیم.
ریما بنت بندر سفیر عربستان در آمریکا به موضع گیری درباره روابط میان ریاض و واشنگتن پرداخت.
درپی پررنگ شدن اختلافات آمریکا و عربستان پس از تصمیم اوپک پلاس فیلمی از وزیر انرژی سابق سعودی در فضای مجازی عربستان، درحال بازنشر شدن است.
درپی پررنگ شدن اختلافات آمریکا و عربستان پس از تصمیم اوپک پلاس فیلمی از وزیر انرژی سابق سعودی در فضای مجازی عربستان، درحال بازنشر شدن است.
درپی پررنگ شدن اختلافات آمریکا و عربستان پس از تصمیم اوپک پلاس فیلمی از وزیر انرژی سابق سعودی در فضای مجازی عربستان، درحال بازنشر شدن است.
یک پژوهشگر مسائل ژئوپولتیک تاکید کرد که اختلافات گسترده ای میان دولت بایدن و عربستان وجود دارد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ