شش روز پس از زلزله هفته پیش و ریزش بخش زیادی از ساختمان‌های شهرهای زلزله‌زده مناطق جنوبی ترکیه، دولت حکم بازداشت دست‌کم ۱۳۰ نفر را صادر کرد که ساخت‌وساز این ساختمان‌ها نقش داشته‌اند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
با توجه به شباهت شهرسازی ایران به ترکیه، درسی که از زلزله اخیر این کشور می‌توان گرفت این است که تا دیر نشده باید فکری به حال تراکم بالا شهرها کرد.
وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به فرودگاه آنکارا گفت: برای ابراز همدردی با ملت و دولت ترکیه در زلزله به این کشور آمده‌ایم. به مناطق زلزله زده می‌رویم.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از شهر کانتینری مستقر در آدیامان بازدید کرد و با زلزله زدگان دیدار کرد. دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه، اردوغان را در این بازدید همراهی کرد. سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) اعلام کرد که شمار جان‌باختگان زلزله شدید در جنوب این کشور به ۴۴ هزار ۳۷۴ نفر رسیده است.
تصاویری از اعتراض مردم ترکیه نسبت به زلزله اخیر و عدم آمادگی دولت در مهار آن مشاهده می‌کنید.
«مردم ترکیه از زمان وقوع زلزله ویرانگر سال ۱۹۹۹ این کشور تا به امروز، مجموعا چیزی در حدود ۴.۶ میلیارد دلار را به عنوان مالیات زلزله پرداخت کرده اند تا این منابع مالی در زمینه مستحکم سازی خانه‌ها و مقابله با زلزله‌های احتمالی آتی هزینه شوند. حال اردوغان و دولت وی به ویژه پس از وقوع زلزله اخیر ترکیه که با کشته و مجروح شدن هزاران شهروند این کشور همراه شده با این پرسش اساسی رو به رو هستند که حقیقتا این منابعی مالی در طول بیش از دو دهه اخیر در چه حوزه‌هایی هزینه شده اند؟»
اینکه گفته می‌شود عواملی غیرطبیعی و انسان‌ساز در این پس‌لرز‌ها موثر هستند یک ادعای غیرعلمی است، زلزله ۱۷ بهمن ماه در عمق حدود ۱۹ کیلومتری اتفاق افتاده است که حتی اگر بمباران هم رخ می‌داد، نمی‌توانست چنین زلزله‌ای و گسلی را فعال کند.
دولت ترکیه اعلام کرد رویت نورهای خاص در آسمان این کشور پیش از زلزله روز گذشته، ارتباطی با زلزله نداشته است.
دولت ترکیه مدعی شد پس از زلزله بیش از ۱۰ هزار تبعه سوری داوطلبانه به کشور خود برگشته‌اند.
وزیر خارجه ترکیه در جریان این بازدید از کمک‌های ایران به مردم زلزله زده ترکیه قددرانی کرد و برای دولت و ملت ایران آرزوی سلامتی و موفقیت کرد.
علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه در این ارتباط معتقد است: دولت اردوغان در دو سال گذشته با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو بوده و اکنون وقوع زلزله سهمگین در این کشور باعث افزایش مشکلات شده است و این موضوع می‌تواند بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور که در ماه می‌برگزار می‌شود، تاثیرگذار باشد.
مقامات دولت ترکیه امروز یکشنبه اعلام کردند صبح امروز دو زلزله شهرهای قهرمان ماراش و غازی‌آنتپ را لرزانده است.
کارشناس مسکن گفت: اگر مدرن سازی در بافت فرسوده صورت نگیرد و زلزله ای مانند ترکیه، تهران را بلرزاند فاجعه ای قابل تصور رخ خواهد داد.
سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفت: آمریکا پس از تعلل ۹ روزه، معافیت تحریمی سوریه را اعلام کرد وتبعیض در کمک به مردم زلزله‌زده سوریه و ترکیه یک نوع سقوط و انحطاط انسانی و اخلاقی بود.
دولت وحدت ملی لیبی اعلام کرد که ۵۰ میلیون دلار برای بازسازی ویرانی های ناشی از زلزله در جنوب ترکیه به این کشور کمک می کند.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که روز شنبه از استان دیاربکر بازدید کرد، از واکنش دولت به زلزله دفاع کرد؛ درحالی‌که او به‌دلیل روند آهسته کمک‌رسانی به‌شدت زیر تیغ انتقادات قرار دارد. در سراسر کشور، ساکنان بی‌صبرانه منتظر کمک دولت هستند تا عزیزان خود را در زیر آوار بیابند و خانواده خود را مجددا دور هم جمع کنند.
شش روز پس از زلزله بزرگ ۷.۶ ریشتری، مقامات دولت ترکیه از وقوع یک زمین‌لرزه جدید در مناطق جنوبی این کشور خبر می‌دهند.
از دسترس خارج شدن توییتر، چه فیلتر کردن از جانب دولت باشد، و چه موانع مالی برای رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن توییتر و یا قطعی سراسری و جهانی توییتر، به روزرسانی اطلاعات در مورد واکنش به بلایا و فجایع را به شدت محدود می‌کند. همچنین توانایی یادگیری از گذشته و آمادگی برای شرایط اضطراری آینده را محدود کرده یا کاملا از بین می‌برد.
رئیس جمهور عراق در گفتگوی تلفنی با همتای ترکیه ای خود بر همبستگی دولت و ملت عراق با ملت ترکیه در این شرایط تاکید کرد.
دولت ترکیه محدودیت دسترسی به توییتر پس از وقوع زلزله ویرانگر در این کشور را به زودی رفع می کند.
رئیس جمهور ترکیه ضمن اعلام تازه‌ترین آمار قربانیان زلزله اعلام کرد دولت وی در نظر دارد تا زیان آسیب دیدگان از زلزله اخیر را جبران کند.
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان شمار جانباختگان و مصدومین افغانستانی در زلزله اخیر ترکیه را ۱۳۰ نفر رسانه ای کرد.
رئیس‌ جمهور ترکیه امروز در بازدید از مناطق زلزله زده این کشور گفت که در واکنش اولیه دولت وی به زمین لرزه اخیر، مشکلاتی وجود داشت.
یک تیم امداد و نجات زلزله که توسط دولت چین اعزام شده بود بامداد چهارشنبه وارد فرودگاه آدانا ترکیه شد.
دولت ترکیه پیشنهاد ایلان ماسک برای ارسال سرویس اینترنت ماهواره ای به این  کشور پس از وقوع سهمگین ترین زلزله طی چند دهه اخیر در این کشور را رد کرد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ