متخصص پرتودرمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سرطان روده بزرگ یکی از سرطان‌های شایع جوامع صنعتی است، گفت: میزان شیوع این بیماری در دهه‌های اخیر رو به افزایش است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
چای سبز، چای سیاه و حتی چای سفید هرکدام به نحوی دارای خواص پیشگیری از سرطان هستند. بر اساس یک تحقیق در سال ۲۰۱۵، چای سیاه توانایی القای آپوپتوز (مرگ سلولی) در سلول‌های سرطانی در روده بزرگ انسان را دارد.
شواهدی نشان می‌دهد که سرطان روده بزرگ ارثی است. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، از هر ۳ نفری که به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند، یک نفر دارای سابقه خانوادگی است. اگر سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ یا پولیپ آدنوماتوز دارید، با پزشک خود در مورد نیاز احتمالی برای شروع غربالگری قبل از ۵۰ سالگی صحبت کنید.
مهدی رضایی، درخصوص برنامه‌های سازمان متبوع خود برای غربالگری سرطان، گفت: خوشبختانه غربالگری برای ۳ سرطان مهم و شایع از جمله دهانه رحم، کولون یا روده بزرگ و سرطان پستان در کشور در دستور کار سازمان‌های بیمه‌گر قرار دارد.
پونه کوهی (اورگانو) یک ادویه غذایی بسیار خوش عطر و قوی محسوب می‌شود و می‌توان از این چاشنی برای درمان سرطان پروستات استفاده کرد.
بر اساس یک متاآنالیز مشخص شد که مصرف گوشت قرمز فرآوری شده به طور قابل توجهی با شش درصد خطر بیشتر سرطان سینه، ۱۸ درصد خطر سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ)، ۲۱ درصد خطر سرطان کولون، ۲۲ درصد خطر سرطان رکتوم (بخشی از روده بزرگ) و ۱۲ درصد خطر بیشتر سرطان ریه مرتبط است.
اوایل سال جاری انجمن سرطان آمریکا گزارش داد که تعداد افراد زیر ۵۵ سال مبتلا به سرطان کولورکتال (روده بزرگ) در مقایسه با یک دهه قبل دو برابر افزایش یافته است. در همین حال، آژانس تحقیقات سرطان (IARC) قصد دارد شیرین کننده مصنوعی آسپارتام را به عنوان یک سرطان زای احتمالی معرفی کند.
مردان بالای ۴۰ سال باید از خوردن گوشت‌های فرآوری شده، از جمله هات داگ، کالباس، سوسیس و حتی گوشت‌های کنسروی پرهیز کنند. گوشت‌های فرآوری‌شده، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان معده را بالا می‌برند. سرطان کولورکتال (روده بزرگ) در بین مردان شایع‌تر است و یکی از مرگ و میر‌های مرتبط با سرطان در آمریکا است.
فیبر یک غذای جادویی است که فقط برای یبوست موثر نیست. فیبر به کاهش کلسترول کمک کرده، خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد و به کاهش بیماری‌های دیگری مانند سرطان روده بزرگ کمک می‌کند.
علائم بارز سرطان روده درد شکم، خونریزی مقعدی، اسهال و کم خونی فقر آهن است. به گفته محققان آگاهی از این علائم می‌تواند منجر به تشخیص زودتر برای افراد زیر ۵۰ سال شود.
این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان «مشکل هشداردهنده‌ای» را از لحاظ دچار شدن به سرطان روده بزرگ برای بزرگسالان جوان و پزشکانی که آن‌ها را درمان می‌کنند، نشان می‌دهد. به گفته آن‌ها بزرگسالان جوان باید از ارتباط این علائم با سرطان روده بزرگ آگاه باشند.
این «ابرغذای» شناخته‌شده سلامت روده را بهبود می‌بخشد و در کاهش خطر بیماری‌هایی مانند انواع مختلف سرطان و دیابت نوع۲ موثر است.
باکتری‌های موجود در میکروبیوم روده ممکن است عامل اصلی زنده ماندن طولانی مدت برخی از بیماران سرطان لوزالمعده (پانکراس)، علیرغم میزان بقای بسیار کم ناشی از این سرطان، باشند.
سرطان روده بزرگ در میان بزرگسالان جوان همچنان در حال افزایش است، به طوری که انجمن سرطان آمریکا دو برابر شدن موارد را در افراد کمتر از ۵۵ سال گزارش کرده است.
سرطان روده بزرگ جزو ۱۰ سرطان شایع در کشورمان است. نشانه‌های بروز سرطان روده‌ بزرگ شامل تغییر در عادت اجابت مزاج و بروز اسهال یا یبوست،وجود خون در مدفوع،یرقان و زردی و ضعف و خستگی دایمی است.
نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد مصرف روزانه ماهی در وعده‌های غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.
روده بزرگ به زبان ساده یک لوله تقریبا ۱.۵ متری در حفره شکمی شماست که از یک طرف به روده کوچک پیوندخورده است و از طرف دیگر به مقعد می‌رسد و قسمت‌های غیر لازم غذا را به بیرون از بدن می‌راند. خطر ابتلا به سرطان این عضو، با افزایش سن بخصوص پس از ۵۰ سالگی بیشتر می‌شود و آمارها نشان می‌دهند در کشورهای توسعه یافته مثل کانادا، آمریکا، اروپای غربی و استرالیا شایع‌تر است.
یک شهروند برزیلی شرکت کننده در مراسم ادای احترام به پله اسطوره فوتبال جهان مورد توجه شهروندان برزیلی قرار گرفته و آن‌ها با او عکس یادگاری می‌گیرند. این فرد که پیراهن تیم فوتبال سانتوس را به تن دارد نیکانور ریبریرو نام دارد. پله در سن ۸۲ سالگی پس از مبارزه با سرطان روده بزرگ درگذشت.
سرطان پانکراس کشنده‌ترین سرطان شایع است و بیش از نیمی از افراد مبتلا به این بیماری ظرف مدت سه ماه پس از تشخیص می‌میرند. اکثریت قریب به اتفاق موارد زمانی تشخیص داده می‌شوند که سرطان در مراحل پایانی باشد زیرا علائم اغلب با شرایط دیگری مانند سوء هاضمه و سندرم روده تحریک‌پذیر همپوشانی دارند.
به گفته محققان: «بیماری که فعال و پرتحرک است دارای میکروبیوم‌های متنوع‌تر و تعداد کمتری از باکتری‌های محرک سرطان کولورکتال و مقادیر بالاتری از باکتری‌هایی است که در برابر سرطان کولورکتال محافظت می‌کنند.»
سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع در جهان است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که اشکال غلیظ یورولیتین A، محصول طبیعی هضم انار، باعث میتوفاژی (تجزیه میتوکندری) می‌شود. این روند به نوبه خود، باعث ایجاد میتوکندری جدید می‌شود و ابتلاء به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد.
اکثر مطالعات موافق هستند که محصولات لبنی غنی از کلسیم می‌توانند احتمال ابتلا به رشد سلول‌های سرطانی در روده بزرگ و در نتیجه سرطان روده بزرگ را کاهش دهند. مکمل‌های کلسیم نیز ممکن است مفید باشند.
میکروبیوم روده، مجموعه‌ای از تریلیون‌ها میکروب از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها است که در روده ما زندگی می‌کنند. باکتری‌ها، آن دسته از اعضای میکروبیوم روده ما هستند که به خوبی مطالعه شده‌اند. هر یک از ما بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ گونه باکتری را در روده خود نگهداری می‌کنیم.
متخصصان علوم تغذیه و پزشکی در ایالات متحده آمریکا دریافتند که غذاهای فوق‌فرآوری شده از قبیل نوشابه، تنقلات بسته‌بندی‌شده، نان‌، کیک و بیسکوییت‌های صنعتی، مارگارین و محصولات آماده پیش‌فرآوری‌شده یا گرم‌کردنی با خطر بالاتر ابتلا به سرطان روده مرتبط هستند.
انگور سرشار از آنتی اکسیدانی به نام پلی فنول است که روند گسترش سرطان را کندتر می‌کند یا آن را متوقف می‌کند. به خصوص آب انگور بنفش می‌تواند به هنگام مصرف منظم از بسیاری از سرطان‌ها مانند ریه، دهان، حلق، تخمدان، گردن رحم، پروستات، روده بزرگ و لوزالمعده جلوگیری کند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ