وزارت دفاع و ارتش اوکراین ضمن تکرار ادعا‌های بی اساس علیه ایران، مدعی شدند که روسیه بار دیگر با استفاده از پهپاد‌های ایرانی به خاک اوکراین حمله کرده است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: همانطور که بارها به طور رسمی اعلام شده است، ادعای صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه بمنظور بکارگیری آنها علیه اوکراین، اتهامی بی‌اساس است.
وزارت امور خارجه استرالیا با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین از طریق عرضه فناوری پهپادی به آن – ادعایی که از سوی تهران و مسکو رد شده – اعلام کرد که ۱۳ فرد و یک نهاد ایرانی مرتبط را تحریم کرده است.
ند پرایس در پاسخ به این که واکنش آمریکا به سفر الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس به ایران و دیدار او با مقامات ارشد آن چیست، با ادعایی علیه مناسبات بلاروس و روسیه در زمینه جنگ اوکراین و گفتن این که لوکاشنکو «استقلال کشورش را به کرملین واکذار کرده است»، مدعی شد: ما این سفر را به نوعی، گسترش روابط ایران و روسیه می‌دانیم که بیش از پیش بر عمق آن افزوده می‌شود.
پایگاه آکسیوس به نقل از مقامات اتحادیه اروپا نوشت انتظار می رود اتحادیه اروپا هفت نهاد مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را که، به ادعای این اتحادیه در تحویل پهپاد به روسیه برای جنگ علیه اوکراین نقش دارند، مورد تحریم قرار دهد.
وزیر امور خارجه نیوزیلند در بیانیه‌ای با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین از طریق عرضه پهپاد‌های جنگی به آن، اعلام کرد که این کشور تحریم‌های جدیدی را علیه هشت فرد و نهاد ایرانی اعمال می‌کند.
روزنامه «گاردین» مدعی شد: ایران با استفاده از شناور‌ها در دریای خزر و نیز یک هواپیمایی مسافربری دولتی، انواع جدیدی از پهپاد‌های پیشرفته مسلح و دوربرد را به روسیه منتقل می‌کند تا از آن‌ها در جنگ علیه اوکراین استفاده شود.
ادعای کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین از سوی طرف غربی مطرح شده و مقام‌های ایرانی بار‌ها تاکید کرده اند که سیاست بی طرفی خود را در این جنگ حفظ کرده‌اند. با وجود تکذیب ایران، طرح این ادعا علیه تهران به طرح مباحث سیاسی و حقوقی بسیاری منتهی شده که بعضا ضد و نقیض هم هستند. انتشار این نگاه حقوقی در روزنامه صرفا برای آشنایی مخاطبان با دیدگاه‌های متفاوت است و محتوای آن مورد تایید روزنامه نیست.
ونیسلاوسکی با تاکید بر اینکه حمله اوکراین به خاک روسیه حتی با استفاده از سلاح‌های اهدایی کشور‌های غربی قانونی است، گفت: تمام تاسیسات نظامی روسیه که در جنگ علیه اوکراین نقش دارند، اهداف نظامی قانونی هستند.
سخنگوی اتحادیه اروپا با تکرار ادعاها درباره مشارکت ایران در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است، مدعی شد که درصورت ادامه حمایت ادعایی تسلیحاتی ایران از روسیه، تحریم‌های بیشتری علیه تهران وضع خواهد شد.
اتحادیه اروپا روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای مشارکت ایران با روسیه در جنگ اوکراین وضع کرد.
کارشناسان ایرانی و اوکراینی به منظور شفاف‌سازی درباره اتهامات مبنی بر استفاده از پهپادهای ساخت ایران علیه کی‌یف در جنگ روسیه با اوکراین، با یکدیگر ملاقات کردند.
مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در صفحه توییترش به اظهارات تهدیدآمیز رییس جمهور اوکراین علیه ایران در زمینه ادعای به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین، واکنش نشان داد.
رابرت مالی ادعا کرد: ایران تعداد محدودی پهپاد پیش از جنگ، نداد. آن‌ها ده‌ها فروند را همین تابستان منتقل کردند و نیرو‌های نظامی ایرانی اکنون با حضور در مناطق اشغالی اوکراین به روسیه کمک می‌کنند که از آن‌ها علیه غیرنظامیان اوکراینی استفاده کنند.
مشاور ارشد رئیس‌جمهور اوکراین، خواستار حملاتی علیه سازندگان پهپاد در ایران به دلیل ادعایی استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین شد.
رابرت مالی در توییتر نوشت: رژیم ایران این موضوع را رد می‌کند، اما شواهد آشکار است: پهپاد‌هایی که به روسیه فروخته‌اند علیه غیرنظامیان اوکراین استفاده می‌شوند.
سوئیس با تکرار ادعای حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین، تحریم‌هایی را علیه سه فرد و یک نهاد ایرانی اعمال کرد.
وزیر امور خارجه انگلیس که به دهلی‌نو سفر کرده است، ضمن تکرار ادعای بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است در اظهاراتی توهین‌آمیز و خلاف اصول دیپلماتیک گفت باید از ورود این فناوری‌ها به دست کسانی که او «تروریست‌» نامید جلوگیری شود.
مالی در پیام توئیتری خود با تکیه بر ادعا‌های اخیر درباره نحوه برخورد نیرو‌های امنیتی با افراد حاضر در ناآرامی‌های جاری در ایران و همچنین اتهامات اثبات نشده استفاده از پهپاد‌های ایرانی توسط روسیه در حملات علیه اوکراین نوشت: پیام ما به ایران روشن است به کشتار مردم پایان دهید و ارسال پهپاد‌ها به روسیه را متوقف کنید.
نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در نامه‌ای به این سازمان، مواضع برخی کشورهای غربی به ویژه آمریکا علیه ایران در مورد فروش پهباد به روسیه برای استفاده مقابل اوکراین را رد و محکوم کرد.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در این نامه ادعا‌ها و مواضع مغرضانه برخی کشور‌های غربی، بویژه اتهامات بی أساس نمایندگان فرانسه، انگلیس، آلمان، به همراه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در مورد ادعای فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین که در نشست روز جمعه گذشته،۲۹ مهرماه، شورای امنیت مطرح شد، را قویا رد و محکوم کرد.
انگلیس، آلمان و فرانسه در ادامه اتهامات بی‌اساس خود علیه ایران، با توزیع نامه‌ای در بین اعضای شورای امنیت، خواستار تحقیقات درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شدند.
نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: هدف برخی رسانه‌ها و مقامات خارجی از طرح ادعاهایی مبنی بر اینکه ایران در جنگ روسیه و اوکراین ایفای نقش می‌کند، این است که علیه جمهوری اسلامی تنش‌زایی کنند.
رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: استفاده گسترده مسکو از پهپاد‌های ساخت ایران در حملات جاری علیه اوکراین نشان‌دهنده ورشکستگی نظامی و سیاسی کرملین است.
در همین زمینه، وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای مدعی شد: «عرضه سلاح به روسیه برای جنگ‌افروزی علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است که ضربه‌ای جدی به روابط اوکراین و ایران وارد می‌کند.»

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ