معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بورس (در بعضی خودروها مانند ۲۰۷ تا دوبرابر)، گفت: سازمان بازرسی این موضوع را خلاف قانون و نادیده گرفتن قیمت‌های تعیین شده همچنین خلاف منافع مصرف‌کننده می‌داند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
پس از گذشت حدود سه ماه از اعلام ممنوعیت فروش خودرو در بورس، یک شرکت مونتاژکار اعلام کرد که قصد عرضه خودرو با سازوکار بورس را دارد اما در نهایت پس از گرد و خاک های فراوان، این عرضه لغو شد.
بازگشت عرضه خودرو در بورس کالا نشان می دهد مسیر عرضه خودرو از این طریق مسیر شفاف و مطمئنی است.
رییس کمیسیون اقتصادی معتقد است؛ ظرفیت بورس کالا برای عرضه خودرو کما فی سابق ادامه خواهد داشت و هیچ حکمی در مورد اینکه عرضه خودرو در بورس کالا خلاف قانون باشد، وجود خارجی ندارد.
رئیس سازمان بورس گفت:عرضه خودرو در بورس به هیچ وجه منتفی نشده است.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بند الحاقی بودجه درباره عرضه خودرو در بورس باعث گرانی خودرو می‌شد و به همین دلیل مجلس آن را حذف کرد، البته دولت اختیار این کار را دارد.
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: براساس تصمیم کمیسیون تلفیق موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از لایحه بودجه سال آتی، حذف شد.
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: براساس تصمیم کمیسیون تلفیق موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از لایحه بودجه سال آتی، حذف شد.
اگرچه شورای رقابت دستور توقف عرضه خودرو را صادر کرده بود اما در سکوت این شورا، دیروز برنامه عرضه خودرو در بورس تا پایان سال تعیین شد.
یک مقام سازمان بورس گفت بورس کالا صرفاً تابع ضوابط و مقررات تدوین شده توسط شورای‌عالی بورس است؛ بنابراین تصمیمات و سیاست‌های شورای رقابت برای سازمان بورس الزام‌آور نیست.
سعید جمالی گفت: در پرتفوی سهام عدالت، سهام خودروسازان نیز وجود دارد. تا سال گذشته وضعیت گروه خودرویی تفاوت قابل توجهی با سایر گروه‌های بازار داشت و اکثر سهامداران چشم‌انداز مثبتی برای صنعت خودرو متصور نبودند. اما بعد از عرضه خودرو در بورس کالا و سودده شدن ایران خودرو در دوره ۹ ماهه، انتظار می‌رود خودروسازان نیز همانند سایر صنایع بورسی، به صنعتی سودآور تبدیل شود و ذینفعان خود را منتفع کنند. بخش قابل توجهی از جمعیت کشورمان، دارندگان سهام عدالت هستند و سودآور شدن صنعت خودرو به نفع سهامداران عدالت هم خواهد بود.
عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه وزارت صمت مکلف به اعلام برنامه زمانبندی عرضه همه خودروها شد، گفت: قرار بر این است تا عرضه خودرو در بورس کالا ادامه یابد؛ همچنین امکان دارد موضوع عرضه دائم و کامل خودرو در بورس کالا در شورای سران قوا مورد بحث قرار گیرد.
وزیر اقتصاد در میزگرد عرضه خودرو در بورس کالا گفت: عرضه خودرو در بورس کالا فعلا بهترین روش است، ولی نمی‌توان به طور دائم از آن استفاده کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: موافقت این وزارت‌خانه با واگذاری صنایع خودروسازی، مشروط به ارایه برنامه بلند مدت اصلاح این صنعت توسط وزارت صمت است.
سخنگوی وزارت صمت گفت: وزارت صمت بورس کالا را به عنوان محل موقت فروش خودرو انتخاب کرده است چرا که فرآیندش شفاف است.
عرضه خودرو در بورس کالا این روزها نقل محافل متعدد اقتصادی و حتی اجتماعی است و بسیاری از مردم را درگیر خود کرده است.
رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که میزان عرضه و تقاضای خودرو تعادل ندارد، عرضه خودرو در بورس باعث افزایش قیمت خودرو خواهد شد و به ضرر خریداران است.
احتمالا در روز‌های آینده بازهم شاهد اظهارنظر‌هایی مبنی بر ممنوعیت عرضه خودرو و یا تداوم عرضه خودرو در بورس باشیم؛ ابهاماتی که می‌تواند در نهایت به فرآینده عرضه خودرو به بازار لطمه وارد کند و فضای هیجانی در بازار را تشدید کند؛ زیرا قیمت‌ها در بازار خودرو تابع عرضه و تقاضاست.
عرضه خودرو در بورس در حذف فضای دلالی از بازار خودرو تاثیرگذار است
مشاور وزیر اقتصادی و دارایی با بیان اینکه باید کل شبکه عرضه خودرو (تولید داخل و وارداتی) در بورس کالا عرضه شود، گفت: در گذشته بخشی از انحراف قیمت‌ها در بازار خودرو و حاشیه سودها نصیب دلال‌ها و واسطه‌ها می‌شد، اما با عرضه خودرو در بورس این موضوع برطرف شده است.
یازده نماینده مجلس در نامه ای به شورای رقابت اعلام کردند که شیوه فعلی عرضه خودرو در بورس غیرقانونی و ضدرقابتی بوده و بدلیل ایجاد سفته بازی و نوسانات غیرموجه در معاملات، عرضه باید متوقف شود.
یازده نماینده مجلس در نامه ای به شورای رقابت اعلام کردند که شیوه فعلی عرضه خودرو در بورس غیرقانونی و ضدرقابتی بوده و بدلیل ایجاد سفته بازی و نوسانات غیرموجه در معاملات، عرضه باید متوقف شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا مورد تایید مجلس شورای اسلامی است، گفت: اگر عرضه خودرو در بورس کالا به هر دلیلی متوقف شود، پس از مدت کوتاهی شاهد جهش قابل‌توجه قیمت خودرو در بازار آزاد خواهیم بود‌.
«با عرضه خودرو در بورس کالا قیمت به صورت واقعی و رقابتی و بر اساس میزان عرضه و تقاضا کشف خواهد شد که این موضوع برای مشتریان و هم برای خودروسازان مهم است، زیرا از یک سو، خریداران خودرو را در بورس کالا با قیمت کمتری نسبت به قیمتی که الان در بازار آزاد هست، می‌توانند بخرند و در سوی دیگر خودروسازان نیز محصولات خود را با قیمت بالاتری نسبت به قیمت‌گذاری دستوری به فروش خواهند رساند.»
دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عرضه خودرو در بورس را روشی موثر در تامین نقدینگی خودروسازان دانست.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ