سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: رئیس سازمان سینمایی جزئیاتی از آثار راه یافته به جشنواره فیلم فجر را در جلسه کمیسیون قرائت کرد و طبق گزارشات، جشنواره امسال متنوع‌تر و عمومی‌تر برگزار می‌شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
دوره پیشین جشنواره فجر که با دبیری امینی برگزار شد، پرحاشیه ترین دوره این جشنواره بود و مشخص نیست مبنای انتخاب دوباره او چیست.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: امسال با ۲ پروژه به جشنواره ورود پیدا کردیم، اما سال آینده با قدرت بیشتری شرکت خواهیم کرد.
در کنار این سه تن، تورج اصلانی، محمدحسین لطیفی، هادی مقدم دوست، مهرداد خوشبخت، محمدرضا رحمانی، هادی محمدیان، محمد حمزه‌ای، علیرضا معتمدی، علیرضا صمدی، حمید زرگرنژاد، پدرام پورامیری و حسین دوماری فیلمسازان باسابقه حاضر در این دوره از جشنواره هستند که البته شماری از آنها «فیلم دومی» محسوب می‌شوند.
در کنار این سه تن نام تورج اصلانی، محمدحسین لطیفی، هادی مقدم دوست، مهرداد خوشبخت، محمدرضا رحمانی، هادی محمدیان، محمد حمزه‌ای، علیرضا معتمدی، علیرضا صمدی، حمید زرگرنژاد، پدرام پورامیری و حسین دوماری فیلمسازان باسابقه حاضر در این دوره از جشنواره هستند که البته شماری از آنها «فیلم دومی» محسوب می‌شوند.
در کنار این سه تن نام تورج اصلانی، محمدحسین لطیفی، هادی مقدم دوست، مهرداد خوشبخت، محمدرضا رحمانی، هادی محمدیان، محمد حمزه‌ای، علیرضا معتمدی، علیرضا صمدی، حمید زرگرنژاد، پدرام پورامیری و حسین دوماری فیلمسازان باسابقه حاضر در این دوره از جشنواره هستند که البته شماری از آنها «فیلم دومی» محسوب می‌شوند.
اسامی ۲۴ فیلم ها راه یافته به بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر توسط مجتبی امینی اعلام شد.
اسامی ۲۴ فیلم ها راه یافته به بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر توسط مجتبی امینی اعلام شد.
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر فرهنگ خواستار برگزاری جشنواره فیلم فجر مطابق ارزش‌های انقلاب اسلامی شدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تاکنون ۷۵ فیلم به جشنواره فجر امسال ارسال شده و بررسی آن‌ها در حال انجام است، تصریح کرد: تعداد فیلم‌های رسیده به جشنواره و عوامل دخیل در تولید آن‌ها از سال گذشته بیشتر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با جشنواره فیلم فجر امسال، گفت: تاکنون ۷۵ فیلم به جشنواره رسیده و تعداد فیلم‌ها هم از سال گذشته بیشتر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با جشنواره فیلم فجر امسال، گفت: تاکنون ۷۵ فیلم به جشنواره رسیده و الان کارهای بررسی فیلم‌ها در حال انجام است.
امام جمعه کرج گفت: برخی می‌خواهند جشنواره فیلم فجر را تحت تأثیر حوادث اخیر کشور قرار دهند که در راستای دیگر اقدامات برای تضعیف نظام و تضعیف روحیه مردم به شمار می‌رود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال گذشته ۷۰ فیلم برای حضور در جشنواره فیلم فجر ثبت نام کردند که امسال این تعداد به ۷۵ عدد رسیده است.
«لیپار» اولین فیلم بلند داستانی حسین ریگی است که فیلمنامه این اثر توسط خود او و حسام فرهمندجو به نگارش درآمده است.
مسائل دیگری از قبیل شناخت و دانش سینمایی فیلمسازان ایرانی هم در این ماجرا دخیل است که باز هم نتیجه آن به همین عدم ارتباط برقرار کردن با مخاطب منجر می شود. بطور کلی می توان گفت که مردم از سینمای ایران جلوتر هستند و فیلمساز بعنوان هنرمندی که باید نه فقط فرزند زمانه خود باشد، بلکه جلوتر از زمانه هم حرکت کند، در اصل از زمانه خود، عقب هم افتاده است!
چرا ۱۶ فیلم و چرا ۲۲ فیلم نه؟ همیشه قاعده جشنواره بر اساس یازده روز برگزاری جشنواره بوده است و با توجه به نوع تولیدات سینمای ایران از لحاظ کیفی حذف ۶ فیلم با مضرب ۱۱روز ( ۲۲ فیلم) نشان از یک تصمیم ناصواب دارد و می توانست باعث کاهش حواشی رایج بین فیلمسازان راه نیافته مسابقه شود!
ستاره پسیانی بازیگر شایسته تئاتر و سینمای ایران در فیلم «یدو» (مهدی جعفری) در فیلمی بومی، با اقتباسی بومی، نقشی را ارائه می‌دهد که از الف تا ی آن وجه تالیفی بازیگر است و شایسته دریافت سیمرغ فجر است. آیا دادن سیمرغ به سایرین، جفا در حق بازیگری نیست که امسال در میان تمامی همکارانش از سایرین ممتازتر بوده است؟
عسگرپور توضیح داد: انتخاب فیلم‌های جشنواره و کارهای دیگر در قالب دبیرخانه دائمی انجام می‌شود. چون انتخاب فیلم از کشورهای مختلف پارامتر یک‌مجهولی نیست، همه جشنواره‌ها در طول سال، جریان کلی رویدادها و جشنواره‌های دیگر را رصد می‌کنند. از حدود دو سال و اندی پیش به این طرف، همکاران ما در ستاد جشنواره کار انتخاب فیلم را انجام می‌دادند. برخی از فیلم‌هایی که برای سال گذشته انتخاب شده بودند، عملاً دیگر غیرقابل استفاده بودند. چون یا اکران شده بودند یا در جشنواره‌های دیگر حضور پیدا کردند، به همین دلیل سیکل دیگری را پیگیری کردیم و در قالب آن بیش از هزار فیلم رصد شد.
البته هنوز فراخوان و آیین نامه چهلمین جشنواره فیلم فجر مشخص نیست و نمی‌توان داوری دقیق نسبت به محتوای آن داشت... هنوز از فراخوان و آیین نامه جدید این رویداد رونمایی نشده و به همین دلیل نمی‌توان ارزیابی دقیقی درباره اینکه جشنواره فجر چهلم با چه کیفیتی برپا خواهد شد، داشته باشیم.
در مقررات این دوره تاکید شده است: «فیلم‌ها در هیچ‌ یک از رویدادها، جشنواره‌ها و بازار‌های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش درنیامده باشند.» با این رویکرد شماری از فیلم‌های سینمایی که در ماه‌های اخیر در جشنواره‌های بین المللی حضور داشته‌اند یا در ماه‌های پیشین در این رویداد‌ها حضور خواهند داشت، از این فرصت محروم خواهند شد.
فیلمسازان حق دارند از امنیت سرمایه شان اطمینان حاصل کنند؛ بنابراین، انتظار می‌رود سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه جشنواره فیلم فجر در این زمینه موضع گیری صریح داشته باشند و در دفاع از امنیت فیلم‌های سینمایی ورود کرده و اعلام موضع نمایند و البته اقدام‌شان نیز به اعلام موضع محدود نشود؛ رویکردی که تا حدودی می‌تواند به برقراری دوباره آرامش در فضای سینما منجر شود.
این دوره جشنواره فیلم فجر با نمایش 22 فیلم بلند داستانی، 10 فیلم کوتاه داستانی و 10 فیلم مستند در حالی از فردا آغاز می‌شود که با توجه به غیبت شماری از مدعیان، تردیدهایی نسبت به کیفیت این دوره از جشنواره وجود دارد؛ هرچند انتظار می‌رود از میان چهره‌های تازه وارد سینما شاهد کشف کارگردانان بااستعدادی باشیم که این عرصه صحنه درخشش‌شان باشد.
نقطه قوت فیلم امیرحسین عسگری فضاسازی و استفاده از طبیعت و لانگ‌شات‌ها بود و فیلم در روایت کند پیش می‌رفت و تیم خوبی نبود. امین حیایی نیز بازی قابل قبولی ارائه کرده بود و به پیشبرد فیلم کمک کرد. فیلم‌های لایه دروغ نیز اینقدر ضعیف بود که اکثریت به اعتراض سالن را ترک کردند و به نظر می‌رسد اگر این فیلم تولید مشترک بنیاد فارابی و بنیاد فیلم فنلاند نبود، در جشنواره راه داده نمی‌شد.
بی‌شک اگر در جشنواره فجر نتوان از تولیدات باکیفیت و به خصوص دارای ظرفیت اکران و فروش بالا ردی دید، روشن نگه داشتن چراغ سینما در سال ۱۴۰۲ از امسال هم دشوارتر خواهد بود و بسته‌های حمایتی چند میلیاردی نیز کمکی به سر پا ماندن سینماداران نیز نخواهد کرد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ