علی اکبر گرجی نوشت: برخی، تنها یک قرائت خاص از اسلام را اجرا می‌کنند. در این دو ماه کم وبیش جوانان ما توانسته‌اند آزادی‌های خود را در این زمینه کسب کنند و در عمل گشت ارشاد حضور ندارد، اما در خیابان‌ها رفتار‌ها و پوشش‌ها محترمانه است، زیرا مردم ایران به‌صورت سنتی و در گذارِ تاریخ مردمی عفیف بوده‌اند. نکته دیگر آن است که باید قوانین را به نحوی اصلاح کنند که قانون تبدیل به چیزی شود که اکثریت مردم می‌خواهند. قانونی که با نگاه عمومی ناسازگار بوده و بیانگر اراده عموم ملت نباشد، اعتبار ندارد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
یک حقوقدان گفت: شورای نگهبان به عنوان پاسدار شریعت و قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران، در بسیاری از نظرات خود به صیانت از اصول استقلال کشور و نفی سلطه بیگانگان پرداخته است.
رضا نصری، حقوقدان بین‌الملل به ادعای جدید اسرائیل واکنش نشان داد.
«عبدالصمد خرمشاهی» حقوقدان می‌گوید: «مطابق ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات لواط برای فاعل در صورتی که به زور یا به اکراه باشد، اعدام است. در غیر این صورت مجازات فاعل ۱۰۰ ضربه شلاق است. یعنی اگر فعل به زور صورت نگرفته باشد، مجازات آن ۱۰۰ ضربه شلاق است. بنابراین مساله اینجاست؛ مواردی که فاعل انجام داده به زور بوده، به عنف بوده یا به رضایت خاطر مفعول بوده است! حد مجازات لواط مطابق همین ماده قانونی برای فاعل چه محصن و چه غیرمحصن بوده باشد، اعدام است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت:‌ قانون باید شفاف و بدون ابهام باشد و در تضاد با دیگر قوانین نباشد. مجریان زمانی می‌توانند به خوبی یک قانون را اجرا کنند که با کمترین ابهام روبرو شوند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت:‌ قانون باید شفاف و بدون ابهام باشد و در تضاد با دیگر قوانین نباشد. مجریان زمانی می‌توانند به خوبی یک قانون را اجرا کنند که با کمترین ابهام روبرو شوند.
یک حقوقدان می‌گوید: «بسیاری از سوءرفتار‌هایی که توسط والدین یا اشخاص ثالث ممکن است در حق اطفال صورت بگیرد، نظیر بی‌توجهی، ممانعت از تحصیل، بهره‌کشی اقتصادی و ... که سلامت جسمی، روانی یا اجتماعی طفل و نوجوان را تهدید می‌کند، غیرقانونی بوده و علاوه بر اینکه در قانون برای آن مجازاتی تعیین شده، ممکن است منجر به عزل، ولی (پدر) و انتصاب یک قیّم شایسته برای کودک شود.»
یک حقوقدان تاکید کرد: نیلوفر حامدی و الهه محمدی دو روزنامه‌نگار و شناخته‌ شده هستند و همچنین آدرس مشخص دارند. بنابراین اصل بازداشت موقت آنها محل سوال است.
یک حقوقدان و استاد دانشگاه گفت: در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی موضوع کشف حجاب به عنوان مصداق بارز عدم رعایت حجاب اسلامی، جرم انگاری شده و در جرم بودن آن شکی نیست.
یک حقوق‌دان گفت: ما برای اولین‌بار در ایران با مجازاتی مواجه هستیم که بازدارندگی واقعی دارد. شاید در نگاه اول پرداخت مبلغ ۳ تا ۶ میلیون تومان به عنوان جریمه، رقم خیلی سنگین و بازدارنده‌ای نباشد، اما طبق قانون اگر مجازات نقدی طبق نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی افزایش پیدا کند، قطعاً جنبه بازدارندگی آن بیشتر خواهد شد.
محسن برهانی حقوقدان، با انتشار یک ابلاغیه نوشته است: دانشگاه آزاد با زبان تهدید، اساتید را ملزم به تذکر دادن در خصوص حجاب دانشجویان کرده است. جنگ استاد و دانشجو؟! این تکلیف‌سازی نه قانونی است، نه شرعی و نه عاقلانه. ما معلمیم نه آجان و گزمه و داروغه! با تخریب رابطه معلّمی، در نهایت علم است که به فنا می‌رود.
حمیدرضا علیمی از مداحان معروف از ممنوع‌الروضه بودن خویش خبر داد و حالا محسن برهانی حقوق دان به این مسئله واکنش نشان داده است.
نعمت احمدی استفاده از واژه متهم برای عفوشدگان را بسیار ایده آل دانست و اظهار داشت: در اعلام عفو اخیر استفاده از واژه «متهمین» رو به جلو و سازنده است. به این معنا که این افراد محکومیت قطعی پیدا نکردند.
رضا نصری حقوقدان بین المللی با انتشار توئیتی به ادعای سعید جلیلی در خصوص قرار نگرفتن ایران ذیل هفت منشور ملل متحد واکنش نشان داد.
همچنین به چه حقی بدون هیچ مجوز قانونی و شرعی محل کسب و کار خلق الله را پلمب میکنند به این بهانه که ...
همچنین به چه حقی بدون هیچ مجوز قانونی و شرعی محل کسب و کار خلق الله را پلمب میکنند به این بهانه که ...
متاسفانه در بسیاری از پرونده‌های رخدادهای اخیر، وكلای تسخیری آنچنان كه باید و شاید اقدام به دفاع نكردند. برخی محاكم، متاسفانه تبصره ماده 48 را كه برای مرحله دادسراست به دادگاه نیز تسری می‌دهند. می‌گویند كه در دادگاه هم وكلای مورد تایید قوه قضايیه باید وكالت كنند. این روند، قطعا هم بر خلاف قانون اساسی و هم برخلاف قانون كیفری است. متهم را مستقیما سوار اتوبوس كرده و به دادگاه می‌برند. خانواده‌های این بنده خداها در بسیاری از موارد نمی‌فهمند كه دادگاه چه زمانی است. د راعاده دادرسي اگر مشخص شود كه رای صادره محسن شكاری برخلاف قوانین بوده است، اگر قاضی تقصیر كرده باشد، مسوولیت پرداخت دیه را دارد. اگر هم قاضی تقصیری نداشته باشد، بیت‌المال هم باید دیه شخص اعدام شده را پرداخت كند
یک حقوقدان در پیامی توییتری از فشار‌ها مبنی بر اخراج او از دانشگاه در پی اظهاراتی در رد اعدام‌های اخیر خبر داد.
علی اکبر گرجی: برخی، تنها یک قرائت خاص از اسلام را اجرا می‌کنند. در این دو ماه کم وبیش جوانان ما توانسته‌اند آزادی‌های خود را در این زمینه کسب کنند و در عمل گشت ارشاد حضور ندارد، اما در خیابان‌ها رفتار‌ها و پوشش‌ها محترمانه است، زیرا مردم ایران به‌صورت سنتی و در گذارِ تاریخ مردمی عفیف بوده‌اند. نکته دیگر آن است که باید قوانین را به نحوی اصلاح کنند که قانون تبدیل به چیزی شود که اکثریت مردم می‌خواهند. قانونی که با نگاه عمومی ناسازگار بوده و بیانگر اراده عموم ملت نباشد، اعتبار ندارد.
محمد صالح مفتاح حقوقدان گفت: هر محدودیتی تنها سی روز اعتبار دارد و پس از آن باید دولت لایجه بدهد. این لایحه باید در صحن علنی بررسی شود و برایش رای بگیرند و اگر رای آورد به شورای نگهبان برود و آنجا هم تائید شود. تازه این مجوز هم تنها یک ماه اعتبار خواهد داشت.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: به نظر می‌رسد با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که گاهی برخی از مجرمان به اندازه یک حقوقدان به قانون اشرافیت دارند و از این راه امرار معاش می‌کنند.
این ایام هم که اخبار مجمع در رسانه‌ها زیاد شد به‌دلیل بررسی سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه است و عملاً هم دولت و مجلس منتظر هستند و ما اگر بتوانیم سیاست‌ها و قانون برنامه هفتم توسعه را به بودجه 1402 برسانیم خیلی خوب است لذا جلسات مجمع و کمیسیون‌ها صبح و عصر ادامه دارد تا این کار صورت پذیرد.
کامبیز نوروزی، حقوق‌دان، در پاسخ به اینکه آیا درنظرگرفتن جریمه نقدی برای بی‌حجابی یا بدحجابی توجیه قانونی دارد؟ می‌گوید: در اول لازم است به این موضوع اشاره شود که بی‌حجابی طبق قانون ما جرم تلقی می‌شود؛ ولی مشخص نیست که مصداق بی‌حجابی چه چیزی است؛ حتی در این امر بین فق‌ها هم نظرات متفاوتی وجود دارد. از سوی دیگر مسئله این است که چه کسی می‌خواهد بی‌حجابی یا بدحجابی فرد را تشخیص دهد. آیا یک مأمور نیروی انتظامی صلاحیت تشخیص این را دارد؟ که پاسخ قطعا منفی خواهد بود.
در ۲۴ ساعت اخیر، شمار واکسن‌های تزریق شده از ۱۴۹ میلیون و ۳۹۰ هزار دوز گذشت، در حالی که آزمایش کمتر از هزار تن دیگر مثبت شد تا به شمار مبتلایان «کووید-۱۹» اضافه شوند؛ مبتلایانی که بسیاری شان بهبود یافته و مرخص شده‌اند، ولی هنوز برخی شان بستری هستند و حال ۷۸۲ تن از ایشان وخیم است.
کامبیز نوروزی حقوقدان گفت: این مصاحبه پیام غیرمستقیمی در بردارد و آن ایجاد ارعاب و نشان دادن نتیجه یا تاوان انتقاد از شیوه‌های خشن مقابله با بدحجابی است. در واقع این کار‌ها را می‌کنند تا کسی جرأت نکند درباره سیاست حجاب حرفی بزند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ