مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه امروز در سخنانی از نزدیک بودن زمان تبادل سفیر میان قاهره و آنکارا خبر داد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در این سفر موضوعات مختلف روابط دوجانبه و نیز موضوعات مورد اهتمام مشترک دو کشور در حوزه جهان اسلام، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
وزیر امور خارجه کشور گفت: تاخیر در تبادل سفرا میان ایران و عربستان به علت تعطیلات سالانه در عربستان بود.
امیرعبداللهیان گفت: با طرف‌های غربی و آمریکا به صورت غیر مستقیم در حال تبادل پیام بودیم، طرف آمریکایی تصور می کرد که ما در اغتشاشات در ضعیف ترین حالت قرار داریم و اکنون وقتی است که باید بین ما و آمریکا در بازگشت به برجام توافق شود.
امیرعبداللهیان گفت: با طرف‌های غربی و آمریکا به صورت غیر مستقیم در حال تبادل پیام بودیم، طرف آمریکایی تصور می کرد که ما در اغتشاشات در ضعیف ترین حالت قرار داریم و اکنون وقتی است که باید بین ما و آمریکا در بازگشت به برجام توافق شود.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با ژنرال شایگو در خصوص تحولات اخیر در روسیه، روابط دوجانبه نظامی و همچنین تحولات امنیت منطقه تبادل نظر کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن بازگشایی سفارت‌خانه ایران در عربستان سعودی در پی توافق دو کشور برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک را به عنوان یک کانال ارتباطی با ایران در نظر می‌گیرد و آیا این موضوع می‌تواند موجب تسهیل امور در این زمینه شود، گفت: «ما همواره گفتمان مستقیم و دیپلماسی را، از جمله میان ایران و دولت‌های منطقه تشویق کرده‌ایم. تبادل سفرا گام تعجب‌آوری در روند این گونه گفتمان نیست.»
ما به احیای برجام در کنار احیای روابط خود با کشور‌های منطقه احتیاج داریم. همچنین لازم است هر چه سریعتر به بازار‌های پررونق برگردیم. اگر چنین دیدگاهی (احیای برجام) پشت سفر سلطان هیثم نبود، اصلا دلیلی نداشت شخصا به ایران سفر کند؛ بنابراین امیدوارم شاهد تغییراتی در حوزه برجام باشیم. همچنین می‌توانیم آزادی زندانی بلژیکی (الیویه وندکاستیل) و تبادل او با زندانی ایرانی (اسدالله اسدی) با همکاری عمان را مقدمه‌ای مثبت در روابط بین المللی ایران ارزیابی کنیم.
علت انتخاب عمان برای میانجیگری این است که هم با ایران و هم با کشور‌های غربی روابط خوبی دارد و پیش از این نیز به عنوان میانجی عمل کرده است. مسیر تبادل زندانی بین ایران و بلژیک بر اساس معاهده دوجانبه‌ای رخ داد که ماه گذشته شکل گرفته بود. براساس این معاهده زندانیان بلژیکی در ایران می‌توانند دوران محکومیت خود را در خانه بگذرانند و بالعکس این موضوع نیز برای زندانیان ایرانی در بلژیک صادق است.
نکته اصلی در مورد سفر پادشاه عمان به ایران این است که او بیش از آنکه میانجی باشد، واسطه و پیام‌رسان است. این نکته مهمی است. دستورکار اصلی وی در سفر به تهران، رایزنی جهت آزاد سازی زندانیان دوتابعیتی آمریکایی است. مساله‌ای که به تازگی و پس از تبادل زندانیان ایران و بلژیک، برای طرفِ آمریکایی ایجاد امید کرده است.
در آستانه سفر هیثم‌بن طارق، پادشاه عمان به ایران، شاهد مبادله اسدالله اسدی، دیپلمات زندانی در بلژیک و اولیویه وندکاستیل، شهروند بلژیکی زندانی در ایران بودیم؛ مبادله‌ای که در تحقق یافتن آن عمان نقش واسطه و میانجی‌گری داشت.
چابهار- رئیس جمهور در ادامه سفر به جنوب سیستان و بلوچستان خط تبادل برق از چابهار به پاکستان را با حضور نخست وزیر این کشور افتتاح کرد.
دیدار با رئیس جمهور و نخست‌وزیر سوریه و بحث و تبادل نظر در خصوص راهکار‌های تحکیم و تقویت روابط سیاسی و گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های تجاری دو کشور و نیز امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های اقتصادی و سیاسی بین تهران و دمشق از جمله برنامه‌های روز اول سفر رئیس‌جمهور کشورمان است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برای فعال‌سازی سفارتخانه‌های ایران و عربستان یکسری مقدمات لازم است که در حال انجام است و سپس تبادل سفرای دو کشور انجام خواهد شد.
با افزایش تعداد ایستگاه‌های خط ۶ به ۱۷ ایستگاه، امکان تبادل سفر مسافران این خط با سایر خطوط در ۵ ایستگاه شامل ایستگاه میدان شهدای هفتم تیر (خط یک)، ایستگاه میدان امام حسین (ع) (خط ۲)، ایستگاه میدان حضرت ولیعصر (عج) (خط ۳)، ایستگاه میدان شهدا (خط ۴) و ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس (خط ۷) فراهم خواهد شد.
همزمان با تکذیب طرف آمریکایی نسبت به مذاکراه برای تبادل زندانیان با ایران، نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور به قطر سفر کرده است!
کنعانی تصریح کرد: سفر آقای گروسی به تهران هم ادامه مسیر دیپلماسی برای ایجاد مسیر بهتر و نزدیکتر جهت حل و فصل برخی اختلاف نظر‌های فنی و تکنیکی در مناسبات جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که خوشبختانه به تفاهم‌های خوبی هم منجر شد و امیدوار هستیم که در صورت تکمیل این روند و اقدامات مسئولانه‌ی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زمینه برای حل و فصل اختلافات فنی فراهم شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی دیگر گفت: اگرچه فعلاً موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا متوقف شده است، اما روزنه‌های امید در مورد انجام این موضوع بسته نشده است و یکی از موضوعاتی که در کانال‌های ارتباطی بین ایران با آمریکا در مورد آن صحبت می‌شود موضوع زندانیان است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در سفر به بوگوتا با معاون وزیر خارجه کلمبیا درباره موضوعات دوجانبه و تحکیم همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف بحث و تبادل نظر کرد.
«آقای امیرعبدالهیان در جلسه امروز همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای گفت، مقامات عمانی اخیراً بارها تمایل خود را برای ایفای نقش میانجی‌گری بین ایران و آمریکا برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای بیان کرده است. در همین راستا پادشاه این کشور اعلام کرده است که در تلاش است تا با پیام‌هایی که میان مقامات ایران و آمریکا تبادل می‌کند، در آینده‌ای نزدیک و با خبری خوش به ایران سفر کند.»
مشاور امنیت ملی آلمان که به بغداد سفر کرده است با همتای عراقی خود دیدار و درباره تداوم هماهنگی و همکاری میان برلین و بغداد در زمینه مبارزه با تروریسم و تبادل اطاعات رایزنی کرد.
قطر تنها ایستگاه رایزنی‌های برجامی ایران در هفته گذشته نبود و علی باقری چند روز پس از سفر به دوحه راهی مسکو شد تا آخرین تحولات را محور تبادل نظرهای دیپلماتیک با مقامات کرملین قرار دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ارتباط مستقیم و غیرمستقیم ایران و سازمان انرژی اتمی با مقامات آژانس ادامه دارد. هیأتی از ایران هفته گذشته به وین سفر کرد و با مقامات آژانس گفتگو و تبادل نظر داشتند. ایران به تلاش‌های سازنده خودش در ارتباط با آژانس به منظور حل و فصل سؤالات و ابهامات پادمانی ادامه می‌دهد و گفتگو‌ها با آژانس ادامه دارد.
جنبش حماس با رد بیانیه منتسب به این جنبش مبنی بر حمایت از تبادل سفرا بین ترکیه و اسرائیل، بر موضع ثابت خود در مخالفت با تمام انواع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
روز گذشته (پنج‌شنبه) رئیس جمهور ترکیه به شهر «لِویو» سفر کرده و با «ولودیمر زلنسکی» همتای اوکراینی خود دیدار کرد. اردوغان گفت که در دیدار با همتای اوکراینی خود، درباره تبادل اسیران جنگی بین کی‌یف و مسکو، و همچنین احتمال برقراری آتش‌بس و صلح در اوکراین رایزنی کرده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ