مولفه‌هایی چون اعتبار بین‌المللی، مسالمت‌جویی، بی‌طرفی، توان اقتصادی‌نظامی،از چین بازیگری میانجی‌گر ساخته‌ اما برخلاف نقش پکن در حل اختلافات ایران وعربستان، میانجیگری برای اوکراین دشوار است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سفیر چین در تهران درباره اینکه آیا چین به سیاست خود همانند حمایت از ایران برای عضویت در سازمان‌هایی مانند شانگهای ادامه می‌دهد؟ گفت: حتما، چین از عضویت ایران در سازمان بریکس هم حمایت می‌کند، سال گذشته شی جین پینگ رئیس جمهور چین از رئیس جمهور ایران دعوت کرد تا در گفت‌و گوی عالی توسعه شرکت کند.
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیوهایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
با افزایش تنش‌ها صحبت از انشعاب در حال افزایش است، اما مشکلاتی در این مسیر وجود دارد.
با حک کلمه شهادت برای درگذشت رستم قاسمی ، این سوال پیش می‌آید که در چین چه اتفاقی برای او رخ داده که منجر به شهادتش شده است؟
با انتشار خبر‌هایی از میانجیگری چین بین ایران و عربستان و خبر توافق ایران و عربستان، نرخ‌ها به صورت جدی تعدیل شد و حتی پیش‌بینی می‌شود در آینده با تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و حل برخی مسائل دیگر نرخ ارز با شتاب بیشتری به کانال‌های قبلی بازگردد.
به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی در فقدان کنترل تسلیحات موجودی زاردخانه‌های هسته‌ای ایالات متحده و روسیه می‌توانند به میزان دو برابر افزایش یابند. "هانس کریستنسن" مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای آن فدراسیون می‌گوید در آن صورت هر کشوری می‌تواند به طور چشمگیر و سریعی تعداد تسلیحات هسته‌ای آماده پرتاب خود را ظرف مدت زمان کوتاهی افزایش دهد.
سفر اخیر رئیس جمهور ایران به چین را می‌توان تلاشی از سوی رئیس جمهور چین برای ترغیب واشنگتن به کاهش موضع تهاجمی فزاینده خود در قبال چین قلمداد کرد.
گزارش‌های جدید وال استریت ژورنال حاکی از آن است که شرکت‌های دفاعی دولتی چین تجهیزات ناوبری، سیستم‌های راداری و قطعات جت جنگنده را به شرکت‌های دفاعی تحت تحریم روسیه ارسال می‌کنند.
جیا یانگ، معاون طراح ارشد ماموریت تیان‌ون-۱ در سپتامبر ۲۰۲۲ به خبرنگاران گفت: ژرونگ زمانی که دو شرط برآورده شود، به طور مستقل از خواب بیدار می‌شود و آن دمایی بیش از ۵ درجه فارنهایت (من‌های ۱۵ درجه سانتیگراد) و تولید انرژی بیشتر از ۱۴۰ وات است.
نشریه نشنال‌اینترست در گزارشی با اشاره به روند و رویکرد اقتصادی دولت چین تأکید می‌کند انگاره جهانی‌شدن روبه‌‎افول است و در این روند چین می‌تواند نقش کاتالیزور داشته باشد.
پایگاه «ایست‌ایژیافروم» در گزارشی سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به عربستان و معنای این سفر برای رابطه واشنگتن-ریاض را بررسی کرده است.
مدیر مسئول کیهان: وزارت امورخارجه ایران از رئیس جمهور چین بپرسد آیا امضای شما پای بیانیه یاد شده نشانه آن نیست که حاکمیت چین بر تایوان را هم قابل مناقشه می‌دانید؟!
در خلاء یک سیاست‌گذاری خارجی عمل‌گرایانه از سوی تهران، چینی با رویکردی اقتصادی محور و مبتنی بر سود حداکثری، همکاری با بازیگران عرب منطقه را بر نزدیکی به تهران ترجیح داده‌اند. امضای قرارداد گازی با قطر و اخیرا امضای تفاهم‌نامه استراتژیک با عربستان، مصداق‌های این سیاست‌گذاری است؛ لذا پیام و درس دیگر برای تهران این است که شرکت‌ها و دولت چین، حاضر به پذیرش ریسک همکاری با ایران تحت تحریم را نمی‌پذیرند و آن‌جا که منافع اقتصادی آن‌ها توجیه کند، در حوزه مسائل سیاسی نیز علیه ایران موضع خواهند گرفت
اکثر جوانانی که در سال جاری علیه محدودیت‌های کووید اعتراض کردند از آن اعتراض مرگبار بیش از ۳۰ سال پیش خاطره‌ای در ذهن ندارند و یا اصلا در آن زمان متولد نشده بودند و هیچ تصویری از اعتراض در میدان تیان آنمن که توسط رژیم در اخبار و گزارش‌ها سانسور شده در ذهن نداشته‌اند. به نوعی، خطرناک‌ترین شوک برای شی می‌تواند بیداری سیاسی بسیاری از ذهن‌های جوان و تحصیل کرده باشد که آماده هستند به طور علنی علیه او ظاهر شوند.
تاکید بر صلح از سوی آمریکا و چین مانند بازگشتی به روز‌های کمتر پرتنش اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی به نظر می‌رسید و دو طرف با تشکیل گروه‌های کاری در آینده در مورد برخی موضوعات کلیدی موافقت کردند امری که می‌تواند به معنای بازگشت به سطوح تماس پیش از شیوع کووید -۱۹ باشد و به جلوگیری از بروز سوء تفاهم‌های فاجعه بار کمک خواهد کرد.
رئیس جمهور چین بیش از هر زمان دیگری قدرت دارد. پکن داشتن یک جدول زمانی تسریع شده در مورد «اتحاد مجدد تایوان» را رد می‌کند، اما تحلیلگران دفاعی می‌گویند که آماده‌سازی نظامی ارتش چین برای سالیان متمادی در جریان بوده است.
توافق تجارت آزاد بین اسرائیل و چین نشان دهنده رسمی شدن روابط رو به رشد بین دو کشور است. هرچند اسرائیل وارد یک توافق تجاری بدون پاکسازی آن از سوی واشنگتن نخواهد شد.
چین به سرعت در حال توانمندسازی نیروهای مسلح خود است و به تازگی اقدام به راه‌اندازی یک ناو هواپیمابر جدید کرده‌است. از ناظران غربی، در زمینه قدرت نظامی، یک تغییر عمده در توازن جهانی است.
آیا ایالات متحده حضور خود را در خاورمیانه کاهش خواهد داد تا بر منطقه آسیا و اقیانوسیه متمرکز شود تا چین را مهار کند؟ از آنجایی که چین به عنوان رقیب اصلی جهانی ایالات متحده ظاهر می‌شود بعید به نظر می‌رسد که سطح حضور ایالات متحده در خاورمیانه کاهش یابد و حتی ممکن است با افزایش همراه باشد.
در تفسیر روزنامه دولتی چینی "گلوبال تایمز" کارشناسان مانور اخیر چین را تمرینی برای "اتحاد مجدد چین و تایپه" ذکر کرده اند. در صورت وقوع یک درگیری نظامی این احتمال وجود دارد که برنامه‌های عملیاتی که در حال حاضر تمرین می‌شوند به طور مستقیم به عملیات رزمی تبدیل شوند. علیرغم این لفاظی ها، اکثر کارشناسان می‌گویند نه چین و نه ایالات متحده دست کم در کوتاه مدت خواستار جنگ در تایوان نیستند.
در حال حاضر افزایش ملی گرایی و موضع قاطعانه و تهاجمی حکومت چین بدان معناست که ایالات متحده احتمالا باید زمان بیش تری را برای مدیریت رقابت ابرقدرت خود صرف کند. با این وجود، با خودداری از اهریمن سازی ایدئولوژیک، دوری جستن از تشبیهات گمراه کننده جنگ سرد و حفظ اتحاد‌های خود، آمریکا می‌تواند از پس این چالش برآید.
چالش اصلی میان واشنگتن و پکن به حکومت بر جهان مربوط است و این درحالیست که هر دو نیازمند گلوبالیسم و سروری بر جهان هستند تا بقای خود را در اقتصاد جهانی تضمین کنند.
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیوهایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیو‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ