با رونمایی از بخش معناداری از تولیدات سینمای ایران در یک سال اخیر، ارزیابی‌ها حکایت از آن دارد که این فیلم‌ها توان چرخاندن چرخ اقتصاد سینمای ایران را در سال آینده ندارند؛ دغدغه‌ای که می‌بایست با تولید فیلم‌های دارای ظرفیت فروش ویژه به ویژه آثار کمدی رفع شود و رونق نسبی سینمای ایران را شاهد باشیم.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
تمرین عصر جمعه تیم استقلال یک هفته قبل از آغاز لیگ بیست و سوم در کمپ حجازی برگزار شد.
محمودی که این روزها فیلم سینمایی «غریب» را روی پرده سینماها دارد، نخستین بار با سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» مازیار میری بازیگری را شروع کرد و با مجموعه «گرگ و میش» همایون اسعدیان به شهرت رسید.
بخش عمده‌ای از توسعه زیرساخت سینمای ایران در پانزده سال اخیر، توسط بخش خصوصی و به عنوان یکی از ظرفیت‌های رونق بخشی به مجموعه‌های تجاری در نظر گرفته شده و اگر سالن‌های سینما به شکل معناداری از رونق بیفتد، نه تنها این مجموعه‌ها در اداره سالن سینما تجدیدنظر می‌کنند، بلکه سایر مجموعه‌های تجاری که در دل خود سالن سینما طراحی کرده‌اند نیز در این ایده تجدیدنظر خواهند کرد و توسعه زیرساخت سینمای ایران با چالش روبه رو خواهد شد.
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار وزیر امور بین الملل حزب کمونیست با یادآوری ظرفیت‌های گسترده همکاری فرهنگی، غنای فرهنگی و اعتبار بین المللی سینمای ایران را فرصتی کم نظیر در این چارچوب دانست.
در زمانی که بحران سینمای ایران هر روز ابعاد گسترده تری بخود می‌گیرد، این اظهارنظرهای بی‌منطق، هیچ راه حلی برای عبور از بحران‌ها پیشنهاد نمی‌کند.
پیش از حوادث اخیر، جنبش «می‌تو» با حمله به سینمای ایران شروع شد. تهمت‌هایی زده شد اما دفاعی از سینماگران نشد. بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» امضا شد، بیانیه سیاسی بود و ربطی به سینما نداشت. از دوستانم در صنف سوال کردم و اشاره کردم ما حزب سیاسی نیستیم. ما فراتر از احزاب و رویدادهای سینمایی هستیم. آنچه امروز رخ داده ادامه حوادثی است که پشت سرگذاشتیم. بیانیه نوشتن درمان درد سینمای ایران نیست. مشکلات معیشت و اقتصادی عده‌ بسیاری از سینماگران نباید دستاویز بازی‌های سیاسی شود.
پیش از حوادث اخیر، جنبش «می‌تو» با حمله به سینمای ایران شروع شد. تهمت‌هایی زده شد اما دفاعی از سینماگران نشد. بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» امضا شد، بیانیه سیاسی بود و ربطی به سینما نداشت. از دوستانم در صنف سوال کردم و اشاره کردم ما حزب سیاسی نیستیم. ما فراتر از احزاب و رویدادهای سینمایی هستیم. آنچه امروز رخ داده ادامه حوادثی است که پشت سرگذاشتیم. بیانیه نوشتن درمان درد سینمای ایران نیست. مشکلات معیشت و اقتصادی عده‌ بسیاری از سینماگران نباید دستاویز بازی‌های سیاسی شود.
با وجود این شرایط، تولید حتی در هفته‌های اخیر به شدت در جریان بوده و بسیاری از پروژه‌های سینمایی مراحل پیش تولید و تولید را پشت سر می‌گذارند. این وضعیت عجیب که نشان می‌دهد اقتصاد سینمای ایران لزوماً ارتباط مستقیمی با گیشه ندارد، پیش بینی آینده سینما را حتی برای ناظران باسابقه دشوار ساخته است.
آمار جداول فوق نشان دهنده وضعیت کلی سینما در پنج ماه سال جاری است و کاهش نزدیک به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مخاطب امسال نسبت به سال ۱۳۹۸ مؤید این نکته است که سینما در وضعیت بحرانی تر قرار گرفته است (البته کاهش معنادار مخاطب در مرداد امسال به دلیل ایام محرم است) و با توجه به ادامه وضعیت بحرانی اقتصادی قشر "سینمارو" اگر بازهم تمهیدات لازم برای مدیریت بحران سینما طی هفت ماه آینده اندیشیده نشود، پیش‌بینی حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون مخاطب برای سینمایی امسال دور از ذهن نخواهد بود و جهت جلوگیری از تبعات کاهش شدید مخاطب سینماهای کشور همچنان اعتقاد دارم اصلاحات اساسی در سیاست‌های تولید، توزیع و نمایش فیلم باید ایجاد شود تا توان ادامه حیات سینما در دسترس باشد. منجی سینما در خارج آن نیست، در خود سینما است، خواه دولت و یا خواه فعالان آن...
بانک رفاه کارگران با هدف توسعه خدمات و محصولات غیرحضوری خود، نسبت به راه‌اندازی «سامانه بتا» اقدام کرده است.
به تعطیلی کشاندن یک مجموعه فرهنگی و هنری که همین هفته گذشته برگه استحکام تازه‌اش صادر شده و تاییدیه دیگر مجموعه‌های مرتبط از جمله آتش نشانی را نیز در اختیار دارد، آن هم در دوران کرونا که فشار اقتصادی فشار حداکثری به ما وارد کرده، امری قابل دفاع نیست.
عسگرپور توضیح داد: انتخاب فیلم‌های جشنواره و کارهای دیگر در قالب دبیرخانه دائمی انجام می‌شود. چون انتخاب فیلم از کشورهای مختلف پارامتر یک‌مجهولی نیست، همه جشنواره‌ها در طول سال، جریان کلی رویدادها و جشنواره‌های دیگر را رصد می‌کنند. از حدود دو سال و اندی پیش به این طرف، همکاران ما در ستاد جشنواره کار انتخاب فیلم را انجام می‌دادند. برخی از فیلم‌هایی که برای سال گذشته انتخاب شده بودند، عملاً دیگر غیرقابل استفاده بودند. چون یا اکران شده بودند یا در جشنواره‌های دیگر حضور پیدا کردند، به همین دلیل سیکل دیگری را پیگیری کردیم و در قالب آن بیش از هزار فیلم رصد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمد خزاعی را به ریاست سازمان سینمایی منصوب کرد تا خزاعی در جایگاه پانزدهمین مدیری که در تاریخ جمهوری اسلامی بر این کرسی حساس تکیه زده، مامور به تغییرات در ساختار سینمای ایران شود؛ ماموریتی که در حکم انتصاب خزاعی به آن اشاره شده است.
با در نظر گرفتن این نکته که بودجه متوسط تولید یک فیلم سینمایی به 5 میلیارد تومان رسیده، این فیلم حدود 500 میلیارد تومان یا نیم تریلیون تومان هزینه در بر داشته است؛ هزینه‌ای که قاعدتاً از گیشه سینمای ایران بازنمی‌گرد، کما اینکه در سال‌های رونق سینما بخش اعظم فیلم‌های سینمایی با درآمد حداقلی از پرده پایین کشیده می‌شوند و چیزی جز زیان روی دست سازندگان‌شان باقی نمی‌گذارند. با این اوصاف این پرسش مطرح می‌شود که چه اشخاص، گروه‌ها یا مجموعه‌هایی با چه نگاهی چنین سرمایه گذاری کلان ظاهراً زیاندهی را در سینمای ایران انجام می‌دهند و این پول‌ها از کجا وارد سینمای ایران می‌شود؟!
انتخابات انجمن سراسری مدیران تولید سینمای ایران روز یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ در خانه سینما برگزار شد و اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره و بازرسان این انجمن برای مدت دوسال انتخاب شدند.
طلسم تجمیع نمایش حماسه و جذب مخاطب که قدمتش به چهل سال رسیده و از سال ۱۳۶۰ که فیلم عقاب‌ها با ۸.۶ میلیون تماشاگر، در این زمینه موفق بود، هیچ فیلمی نتوانسته به چنین موفقیت توامانی دست یابد.
منوچهر وثوق، بازیگر قدیمی سینمای ایران درگذشت.
به همه مدیران دولتی مسئول، محافل و شوراهای پنهان و آشکار می‌گوییم؛ لطفا جسارت داشته باشید و از پس پرده درآیید و صریح و روشن برای اهل فرهنگی که مهرجویی را از معدود نشان‌ها و امضاهای فیلم‌های ایرانی می‌دانند و برای مردمی که او را تعالی بخش سینمای ایران می‌دانند، بگویید که صلاح نمایش ندادن فیلم مجوز دار استاد بزرگ ما در چیست؟!
آقایان! فرصت تجدیدنظر در رای بد، برای چنین روزهایی گذاشته شده است. ما خواهان دلجویی از استاد #مهرجویی و رسیدگی به رفع موانع فیلم لامینور و اکران نوروز‌ی آن هستیم. وقتی فيلمنامه يا فيلمي بطور كامل وارد شوراهاي پروانه ساخت يا نمايش مي شود و با مهر تاييد و موافقت از شورا بيرون مي‌آيد، براي تمديد زمان آن دیگر هیچ نيازی به تشكيل دوباره شورا نيست و این داستان محلی از اعراب ندارد. انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران درباره این روند سیاست‌گذاری‌ها و شیوه‌های نظارتی و نحوه تعامل مدیران سینمایی با سینماگران، نگران است و هشدار می‌دهد.
در دوره مدیریت جدید سینما، به جز مورد استثنایی اعلام مشارکت بنیاد فارابی در فیلم‌هایی که در جشنواره فجر پیشین داشت، شاهد اعلام ریزهزینه‌‌های سازمان سینمایی و زیرمجموعه‌هایش نظیر بنیاد فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند، انجمن سینمای جوان و موسسه سینماشهر نبودیم. در واقع آنچه سایت سازمان سینمایی نشان می‌دهد، آخرین عملکرد سازمان سینمایی در حوزه شفافیت به تیر و مرداد سال 1400 بازمی‌گردد و پس از آن، همه چیز متوقف شده است!
تمام دوستان و فعالانی که در عرصه مراکز فنی، تجهیزات و پشتیبانی تولید در سینما و تلویزیون و عرصه‌های مختلف رسانه‌ای فعال هستند و مجوز وزارت فرهنگ را دریافت کرده‌اند، می‌توانند عضو این اتحادیه شوند. ما اکنون حدود ۵۰ تا ۶۰ مرکز پشتیبانی تولید داریم که مجوز دارند و در این عرصه فعالیت می‌کنند و قطعا پذیرای تمام این مراکز خواهیم بود. ما در ابتدای فعالیت این اتحادیه مراکز دارای مجوز را به طور رسمی دعوت می‌کنیم تا به عضویت اتحادیه درآیند و بعد به منظور حل دغدغه‌های مشترک صنفی مجمع عمومی برگزار می‌کنیم.
این اولین جشن کانون کارگردانان سینماست که یک هیات داوری، برترین کارگردان سینما و کارگردان فیلم اول را از بین فیلم های اکران شده در سال ۹۹ تا پایان پائیز ۱۴۰۰ انتخاب خواهند کرد.
این گروه از گذشته برای کنترل سالن‌های سینما، مدیر پخش شماری از سالن‌ها را وابسته خود کرده‌اند و آنها به جای آنکه تحت اختیار مالک سالن سینما باشند، عملاً اوامر این گروه را اجرا می‌کنند. متاسفانه این گروه قدرتمند در مجموعه‌های متعددی یا رسماً نماینده دارند و یا قدرت تاثیرگذاری بر این مجموعه‌های مرتبط با سینما را دارند و بدین ترتیب بر روندهای کنونی تاثیر عمیقی می‌گذارند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ