در اوایل سال ۲۰۲۲ بقایای یک نردبان چوبی در چاتال‌هویوک ترکیه کشف شد؛ این تکه چوب با ۸۵۰۰ سال قدمت احتمالا قدیمی‌ترین نردبان کشف شدۀ دنیاست.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در زیر آب‌های فیروزه‌ای دریاچۀ اوهرید در مرز آلبانی و مقدونیه، تیر‌هایی چوبی یافت شده است که به نظر می‌رسد بقایای یک روستای ۸ هزار ساله باشند؛ اینجا قدیمی‌ترین روستای شناخته شدۀ ساحلی در اروپا است.
دانشمندان اعلام کردند بقایای نهنگی را کشف کرده‌اند که نزدیک به ۴۰ میلیون سال پیش میزیسته است، به گفته آن‌ها این نهنگ احتمالا سنگین‌ترین جانوری است که تا به حال روی زمین زندگی کرده است.
باستان‌شناسان در جنوب شرقی آسیا موفق به کشف قدیمی‌ترین مدارک از فرآوری ادویۀ موسوم به «کاری» شده‌اند. بقایای کشف شده که دست‌کم ۱۸۰۰ سال قدمت دارند، جزئیات تازه‌ای را دربارۀ تجارت باستانی ادویه در اختیار محققان می‌گذارند.
تعیین سن لِتی باتوجه به دندان‌های او صورت گرفته است. دندان‌های یافت شده شامل چهار دندان دائمی بدون ساییدگی و دو دندان شیری سایش‌یافته می‌شود. رشد و ساییدگی دندان‌ها نشان از آن دارد که این کودک در سنی بوده است که نخستین دندان‌های آسیای دائمی او در حال رویش بودند. در یک کودک انسان، این مربوط به چهار تا شش‌سالگی می‌شود.
هیچ کس نمی‌داند بادگیر‌ها چقدر قدمت دارند. در آثار هنری مصر باستان آنچه را ممکن است بادگیر‌های متعلق به سه هزار سال پیش باشد، نشان می‌دهند، اما برخی پژوهشگران بر آن هستند که ساختار‌های یافت‌شده در بقایای یک معبد ایرانی قدیمی‌ترین بادگیر‌های واقعی هستند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری اعلام کرد: سوزاندن بقایای کشاورزی پس از برداشت ممنوع است و پیگرد قانونی برابر قانون هوای پاک در انتظار متخلفان خواهد بود.
منابع عراقی اعلام کردند که جنگنده های عراقی مخفیگاه‌‍های داعش را در کرکوک بمباران کردند.
لحظاتی پیش بخشی از دیوار باقی مانده از باروی گلپایگان که مربوط به دوره هخامنشی بود، بدون استعلام از نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان تخریب شد.
اداره فدرال هوانوردی آمریکا مشغول تحقیق درباره انفجار موشک استارشیپ در ۲۰ آوریل است که به بارش زباله بر خانه ها و محیط زیست منجر شده و اجازه پرتاب جدید به شرکت نداده است.
در یک کشف نسبتاً جدید، بقایای جسمطلد دو اسب سوار در چین پیدا شد که شلوار‌های پرتزییناتی به پا داشتند و گمان می‌رود قدیمی‌ترین شلوار‌هایی هستند که تاکنون پیدا شده اند. این شلوار‌های پشمی در قسمت پا‌ها و کمر به صورت جداگانه ساخته شده و به هم متصل شده و خشتک آن بسیار باز بود که قطعه‌های تجملاتی به آن دوخته شده بود.
سال ۲۰۰۱ بود که بقایای یک شهر گمشده در خلیج خامبات در سواحل هند کشف شد. شهری که برخی باستان شناسان معتقدند قدیمی‌ترین شهر تاریخ است.
«جان کربی» در سخنانی گفت: «آمریکا قصد ندارد بقایای بالون سرنگون شده را به چین بازگرداند و واشنگتن بقایای این بالون را مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد داد تا توانایی‌های پکن را درک کند».
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که واشنگتن قصدی برای بازگرداندن بقایای بالون چینی که به تازگی توسط ارتش آمریکا سرنگون گردید، ندارد.
منابع عراقی از تداوم عملیات علیه بقایای داعشی و بازداشت شماری از تکفیری ها در بغداد، الانبار، کرکوک، سامراء و نینوا خبر دادند.
وزارت کشور مولداوی ازیافتن بقایای یک فروند موشک که در شمال این کشور سقوط کرده است، خبر داد.
در ادامه پژوهش‌های باستان‌شناسی معدن نمک چهرآباد و در راستای مطالعات چشم‌انداز باستان‌شناختی منطقه پیرامون معدن نمک، گمانه‌زنی زرین تپه روستای چهرآباد، مطابق با مجوز پژوهشگاه انجام شد.
دکتر دیوید هان از دانشگاه کوئین ماریِ لندن، نخستین نویسنده‌ی این مطالعه گفته است: «یافتن نمونه‌های غذا درون بدن دایناسور‌ها یک اتفاق نادر است، پس هر نمونه‌ای که کشف شود واقعاٌ مهم است، چون مدرک مستقیمی است که نشان می‌دهد دایناسور‌ها از چه چیز‌هایی تغذیه می‌کردند.
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
به گفته کارشناسان، قسمتی از بدنه یک موشک چینی به طور کنترل نشده به سمت نقطه ای نامشخص در زمین در حال حرکت است.
دیرینه شناسان اخیراً بقایای کوسه ۴۳۹ میلیون ساله‌ای را کشف کردند که می‌تواند جدول تکامل موجودات زنده را دگرگون کند.
رئیس کل موزه ملی ایران گفت: کاوش‌ها در این مرحله منجر به کشف بقایای یک منزل مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد در تپه‌های جهانی سیلک کاشان شد که خیلی فرسوده است و در روز‌های آینده سراغ لایه‌های پایین‌تر تپه‌های جنوبی سیلک می‌رویم که احتمالاً مربوط به پنج هزار و ۵۰۰ تا شش هزار سال پیش است.
منابع امنیتی در عراق از ناکامی نفوذ بقایای گروه تروریستی داعش به جنوب غربی شهر کرکوک خبر دادند.
رئیس اداره میراث فرهنگی رباط کریم از ویژگی‌های مهم این بنا به کف‌سازی چند لایه خاک و قلوه‌سنگ به همراه آثار رنگ‌آمیزی دیوار‌ها با رنگ‌های مختلف اشاره کرد و افزود: این بنا شباهت زیادی به ساختمان اداری دارد هر چند برای اطمینان بیشتر باید منتظر پایان فاز اول کاوش در این تپه باشیم.
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ