هیچ جایزهای در بخش رقابتی به طور همارزش میان دو یا چند اثر تقسیم نمیشود و در واقع سیمرغ بلورین بهترین فیلم یا بهترین کارگردانی یا بهترین نقش اول به دو فیلم یا به یک هنرمند برای دو فیلم تعلق نمیگیرد. همچنین دست اندرکاران اصلی تولید فیلمهای بخشهای رقابتی نمیتوانند عهده دار مسئولیت داوری فیلمهای آن بخش باشند؛ تغییراتی هرچند کوچک برای نزدیک کردن جشنواره فیلم فجر به استانداردهای برپایی جشنواره فیلم است.
اخبار مشابه
در این قسمت میتوانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده
نمایید.
انتظار میرفت در دو سال اخیر از سوی سازمان سینمایی نیز شامل بازنگری در مقررات تولیدات میبودیم که هر جوانی به سادگی بتواند پروانه ساخت و نمایش بگیرد و بدین ترتیب هیچ فیلمسازی به سمت فیلمسازی زیرزمینی هل داده نشود اما نه تنها این اتفاق رخ نداده، بلکه بستر اکران فیلمهای هنری و تجربی ایران نیز به این روز افتاده است.
برومند در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات محمد خزاعی درباره قطع ارتباط با سینماگرانی که در فیلمهای بدون مجوز کار میکنند، و همکاری خانه سینما گفت: من خیلی تعجب کردم و فکر میکنم آقای خزاعی نمیخواسته این را بگوید که احتمالا زبانش این طور چرخیده و این صحبت را مطرح کرده است. خانه سینما چنین موضعی را قبول ندارد. اگر مناسبات درست و منطقی میان خانه سینما و سازمان سینمایی در مورد فیلمهایی که پروانه نمیگیرند شکل بگیرد، پیگیری میکنیم که چرا پروانه نمیگیرند؟ چرا پروانه ساخت نمیگیرند که مجبور میشوند بدون پروانه فیلم بسازند؟ چرا وقتی ساخته میشوند پروانه نمایش نمی گیرند؟ چرا فیلمهای دارای پروانه ساخت و نمایش، سلیقهای و بدون هیچ ضابطهای مشکل پیدا می کنند؟ باید سازمان سینمایی راهکاری پیدا کند که شأن مجوزی که میدهد توسط مسئولان مختلف حفظ شود. اگر زمینهای برای تفاهم وجود دارد، میتوانیم کارگروهی تشکیل دهیم و در آنجا میانه را بگیریم تا فیلمها حتیالامکان پروانه داشته باشند به شرطی که ارزش پروانه به ما ثابت شود. همین چند وقت مستندسازی فیلمی ساخته با پروانه که تلویزیون هم پخش کرده ولی الان دچار مشکلات زیادی شده که باز نمی کنم.
در چهارمین روز جشنواره فجر، فیلمهای «چرا گریه نمیکنی» به تهیه کنندگی سیدرضا محقق و کارگردانی علیرضا معتمدی، «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری و کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمد جواد جنتی و «هوک» به تهیه کنندگی علی آشتیانی پور و کارگردانی حسین ریگی در سینمای رسانهها و خانه جشنواره رونمایی شد.
در سومین روز جشنواره فجر، فیلمهای «پرونده باز است» به تهیه کنندگی علی قائم مقامی و کارگردانی کیومرث پوراحمد، «سرهنگ ثریا» به تهیه کننده جلیل شعبانی و کارگردانی لیلی عاج و «عطرآلود» به تهیه کنندگی یوسف منصوری و کارگردانی هادی مقدم دوست در سینمای رسانهها و خانه جشنواره رونمایی شد.
در سومین روز جشنواره فجر، فیلمهای «پرونده باز است» به تهیه کنندگی علی قائم مقامی و کارگردانی کیومرث پوراحمد، «سرهنگ ثریا» به تهیه کننده جلیل شعبانی و کارگردانی لیلی عاج و «عطرآلود» به تهیه کنندگی یوسف منصوری و کارگردانی هادی مقدم دوست در سینمای رسانهها و خانه جشنواره رونمایی خواهد شد.
در سومین روز جشنواره فجر، فیلمهای «پرونده باز است» به تهیه کنندگی علی قائم مقامی و کارگردانی کیومرث پوراحمد، «سرهنگ ثریا» به تهیه کننده جلیل شعبانی و کارگردانی لیلی عاج و «عطرآلود» به تهیه کنندگی یوسف منصوری و کارگردانی هادی مقدم دوست در سینمای رسانهها و خانه جشنواره رونمایی خواهد شد.
در سومین روز جشنواره فجر، فیلمهای «پرونده باز است» به تهیه کنندگی علی قائم مقامی و کارگردانی کیومرث پوراحمد، «سرهنگ ثریا» به تهیه کننده جلیل شعبانی و کارگردانی لیلی عاج و «عطرآلود» به تهیه کنندگی یوسف منصوری و کارگردانی هادی مقدم دوست در سینمای رسانهها و خانه جشنواره رونمایی خواهد شد.
در دومین روز جشنواره فجر، فیلمهای «آه سرد» به تهیه کنندگی هادی محقق و کارگردانی ناهید عزیزی، «جنگل پرتقال» به تهیه کنندگی رسول صدرعاملی و کارگردانی آرمان خوانساریان و «یادگار جنوب» به تهیه کننده مجتبی رشوند و کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری در سینمای رسانهها و خانه جشنواره رونمایی خواهند شد.
در سومین روز جشنواره فجر، فیلمهای «پرونده باز است» به تهیه کنندگی علی قائم مقامی و کارگردانی کیومرث پوراحمد، «سرهنگ ثریا» به تهیه کننده جلیل شعبانی و کارگردانی لیلی عاج و «عطرآلود» به تهیه کنندگی یوسف منصوری و کارگردانی هادی مقدم دوست در سینمای رسانهها و خانه جشنواره رونمایی خواهد شد.
در سومین روز جشنواره فجر، فیلمهای «پرونده باز است» به تهیه کنندگی علی قائم مقامی و کارگردانی کیومرث پوراحمد، «سرهنگ ثریا» به تهیه کننده جلیل شعبانی و کارگردانی لیلی عاج و «عطرآلود» به تهیه کنندگی یوسف منصوری و کارگردانی هادی مقدم دوست در سینمای رسانهها و خانه جشنواره رونمایی خواهد شد.
وی با اشاره به پروژههایی که برای آنها درخواست پروانه نمایش داده است توضیح داد: فیلم سینمایی «پاریس تهران» به کارگردانی کاوه اویسی یکی از فیلمهایی است که برای آن نزدیک به ۷ سال است درخواست پروانه نمایش دادهام. فیلم دیگر هم یک مستند با نام «کوچه بیوک» با موضوع نوحهخوانان هیأتهای یزدی و مشکلات آنهاست که ۴ ماه پیش برای آن درخواست پروانه نمایش دادهام و پروانه آن هم هنوز صادر نشده است. فیلم دیگر من «در انتهای روز» است که کارگردانی آن را بابک بهرام بیگی برعهده دارد و تولید آن به پایان رسیده است اما در حال حاضر تمایلی برای دریافت پروانه نمایش برای آن ندارم چرا که اصلاً مشخص نیست شرایط اکران چه زمانی مناسب میشود.
برخی از فیلمهای بسیار مهم که پروانه نمایش دریافت کردهاند، پیشبینی شده برای اینکه به سود برسند باید حداقل ۵۰ میلیارد تومان در گیشه فروش داشته باشند که این مساله در شرایط فعلی امکانپذیر نیست وی تاکید کرد: دولت میتواند به جای اینکه ۱۰ فیلم با بودجه بسیار بالا تولید کند، ۹ فیلم را جلوی دوربین برده و بودجه تولید پروژه دهم را در حوزه اکران و حفظ سینما هزینه کند. برخی از فیلمهای بسیار مهم که پروانه نمایش دریافت کردهاند، پیشبینی شده برای اینکه به سود برسند باید حداقل ۵۰ میلیارد تومان در گیشه فروش داشته باشند که این مساله در شرایط فعلی امکانپذیر نیست وی تاکید کرد: دولت میتواند به جای اینکه ۱۰ فیلم با بودجه بسیار بالا تولید کند، ۹ فیلم را جلوی دوربین برده و بودجه تولید پروژه دهم را در حوزه اکران و حفظ سینما هزینه کند... در حال حاضر چندین فیلم در حال تولید است که بودجه تولید آنها بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که اکثر این فیلمها پروژههای دولتی است. در چنین شرایطی دولت میتواند بخشی از این هزینهها را در اکران صرف کند.
فیلمهای شانزدهمین دوره «سینماحقیقت» در چهار بخش بلند، کوتاه، نیمه بلند و شهید آوینی اکران میشوند. همچنین تعدادی از آثار منتخب برای مخاطبان در «موزه سینمای ایران»، نمایش خواهند داشت.
فیلمهای شانزدهمین دوره «سینماحقیقت» در چهار بخش بلند، کوتاه، نیمه بلند و شهید آوینی اکران میشوند. همچنین تعدادی از آثار منتخب برای مخاطبان در «موزه سینمای ایران»، نمایش خواهند داشت. جدول نمایش آثار مستند در این دوره از جشنواره را از اینجا دریافت کنید.
با وجود غیبت شماری از استعدادها، جشنواره فیلم کوتاه به عنوان دریچه شناسایی فیلمسازان توانمند آینده از امروز میتواند محل ارزیابی نسبی فعالان این عرصه و کشف چهرههای توانمندی باشد که در سالهای آینده احتمالاً فیلمهای بلندشان را خواهیم دید.
تهیه کنندگان و کارگردانان بسیاری از آثار دلایل فرامتنی را عامل عدم حضور آثارشان مطرح کردهاند که برخی از ایشان این موضع گیری را به شکل علنی نیز مطرح نمودهاند. بنابراین تا زمانی که تمامی آثار راه یافته و بیرون مانده از این رویداد سینمایی مشاهده نشود، نمیتوان داوری دقیق در این زمینه داشت که آیا سرآمدان تولیدات سینمای ایران به این جشنواره راه یافتهاند و دیگر آثاری که بیرون ماندهاند شایستگی نداشتهاند؟
سینمای رسانهها در روز سوم از سیونهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر محل نمایش فیلمهای «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار و «تک تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری است. ابلق تازه ترین اثر نرگس آبیار که درباره تعرض به زنان و پنهان کاری آن از بیم آبروست، کنجکاوی بیشتری را نسبت به خود جلب کرده است.
سینمای رسانهها در روز ششم از سیونهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر محل نمایش فیلمهای «مامان» به کارگردانی آرش انیسی و «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی است. در این میان فیلم منصور به واسطه آنکه مضمونش درباره شهید منصور ستاری به واسطه مضمونش بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
هفتمین روز از سیونهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر با نمایش دو فیلم بلند سینمایی پیش رفت و فیلمهای «خط فرضی» و «گیجگاه» به نمایش در آمد و از میان این آثار گیجگاه با مضمون کمدی به واسطه سوابق کارگردانش توجه بیشتری را به خود جلب کرده است.
پنجمین روز سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با نمایش شماری از فیلمها و برگزاری تعدادی از کارگاهها به سرانجام رسید.
دو عامل تورم و گسترش روزافزون تولید سریال برای شبکه نمایش خانگی با بودجههای کلان، باعث شده هزینه تولید فیلمهای سینمایی سر به فلک بکشد، به گونه ای که بودجه یک فیلم دارای استانداردهای فنی و کیفی قابل قبول، دستکم هشت میلیارد تومان است و یک فیلم دارای گروهی از بازیگران مطرح، دست کم ۱۵ میلیارد تومان هزینه در پی دارد.
در مقررات این دوره تاکید شده است: «فیلمها در هیچ یک از رویدادها، جشنوارهها و بازارهای سینمایی داخلی و خارجی به نمایش درنیامده باشند.» با این رویکرد شماری از فیلمهای سینمایی که در ماههای اخیر در جشنوارههای بین المللی حضور داشتهاند یا در ماههای پیشین در این رویدادها حضور خواهند داشت، از این فرصت محروم خواهند شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و سمعی-بصری اعضای جدید شورای پروانه ساخت آثار سینمایی و اعضای جدید شورای پروانه نمایش آثار سینمایی منصوب کرد تا سینماگران تصویر واضحتری از دوران پیش رو داشته باشند.
به همه مدیران دولتی مسئول، محافل و شوراهای پنهان و آشکار میگوییم؛ لطفا جسارت داشته باشید و از پس پرده درآیید و صریح و روشن برای اهل فرهنگی که مهرجویی را از معدود نشانها و امضاهای فیلمهای ایرانی میدانند و برای مردمی که او را تعالی بخش سینمای ایران میدانند، بگویید که صلاح نمایش ندادن فیلم مجوز دار استاد بزرگ ما در چیست؟!
تمامی حقوق این سایت متعلق به آیلوک میباشد. سایت مپ