وزیر میراث فرهنگی گفت:ما به میراث ناملموس کشورمان بی توجهی می‌کنیم باید اشتباهاتمان را بپذیریم و جبران کنیم.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
میراث فرهنگی ایران شامل میراث ملموس و ناملموس طبیعی و فرهنگی دچار ضعف ها وتهدیدها، فرصت ها و نقاط قوت زیادی است. وزارت میراث فرهنگی با بررسی این نقاط، ده راهبرد را برای آن در نظر گرفته است.
یکی از میراث‌های ناملموس پایتخت که در دیگر نقاط کشور هم اجرا می‌شد و در سال ۱۳۹۱ و با شماره ۷۹۲ به ثبت میراث ملی رسیده است، جشن گاهنبار است. پیروان آئین زرتشت معتقدند خداوند آفرینش جهان مادی را در ۶ گاهنبار به انجام رسانده و در ۶ مقطع مختلف سال این روز را جشن می‌گیرند. این جشن هنوز در آتشکده تهران برگزار می‌شود.
مشهد ـ مدیر ثبت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی از مستندسازی و تهیه پرونده ثبت زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل خراسان رضوی در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.
معاون میراث‌فرهنگی کشور با اکثریت آرا به‌عنوان رئیس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی انتخاب شد.
پنجمین نشست شورای حکام مرکز مطالعات پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس درآسیای غربی و مرکزی، این هفته در تهران برگزار می‌شود.
وزیر میراث فرهنگی گفت:ما به میراث ناملموس کشورمان بی توجهی می‌کنیم باید اشتباهاتمان را بپذیریم و جبران کنیم.
روش پخت نان یوخا به عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. نان یوخا را معمولا سالی یک بار و برای عید فطر طبخ می‌نمایند. برای تهیه نان یوخا، بعد از آماده کردن خمیر، آن را به مدت ۱۰ ساعت استراحت می‌دهند و سپس چانه گرفته و می‌پزند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت گفت: یکی از بحث‌های چالشی حوزه مرمت، جدا کردن میراث ملموس و میراث ناملموس از یکدیگر است.
شفت- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شفت از ثبت «گلاب گیری گیلده شفت» در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد و گفت: سالانه ۴ هزار لیتر گلاب در این شهرستان تولید می شود.
پرونده میراث فرهنگی ناملموس «تولید سنتی گلاب و سنت‌های اجتماعی و فرهنگی وابسته به آن» از سوی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس به یونسکو ارسال شد.
طرح پژوهشی «نقش کسب و کارهای متمرکز بر مهارت‌های سنتی، در پاسداشت و حفظ میراث ناملموس؛ در پژوهشکده مردم‌شناسی انجام شد.
عضو هیأت کارشناسی شورای ملی ثبت آثار میراث فرهنگی ناملموس، از ثبت پرونده ترانه لری« دایه دایه وقت جنگه» در فهرست میراث ناملموس خبر داد.
مسئله رقابت‌های حاشیه‌ساز در ثبت میراث ناملموس مقوله‌ای قابل بررسی و حل‌وفصل به‌صورت کارشناسی است که از سازوکارهای نیازمند اصلاح یونسکو بروز پیدا کرده است.
یکی از پرونده های پرچالش کمیته میراث ناملموس یونسکو، ثبت جهانی یلدا به عنوان پرونده مشترک ایران و افغانستان بود که بررسی آن ۴۰ دقیقه طول کشید و نماینده ۱۳ کشور درباره آن نظر دادند.
هفدهمین کمیته میراث جهانی یونسکو در حوزه میراث ناملموس برپا شده و پرونده هنر ساخت و نواختن ساز «رباب» به نام ایران، ازبکستان و تاجیکستان برای ثبت جهانی بررسی اما به ثبت نرسید.
برگزاری کمیته میراث ناملموس و اعطای جایزه به بناهای تاریخی، ثبت جهانی یلدا و عود، تشریح طرح ساماندهی تعطیلات و واگذاری بناها از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
پرونده عود یا بربط در فهرست میراث ناملموس یونسکو به نام ایران و سوریه قرار گرفت و ثبت جهانی شد.
قائم مقام وزارت میراث فرهنگی و مدیرکل ثبت آثار تاریخی به همراه سفیر ایران در یونسکو برای حضور در نشست کمیته جهانی میراث ناملموس به مراکش رفتند.
هفدهمین نشست کمیته میراث ناملموس یونسکو در حالی فردا افتتاح می شود که ایران در ۶ پرونده مشارکت داشته و در نظر دارد آنها را به صورت پرونده‌های چند ملیتی برای ثبت جهانی ارائه کند.
آتوسا مؤمنی به عنوان سرپرست مرکز میراث ناملموس کشور منصوب شد.
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در نامه‌ای مراتب ثبت ملی ۱۲ میراث‌ فرهنگی ناملموس و یک میراث در خطر را به استاندار مازندران ابلاغ کرد.
مشهد ـ مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: مراسم شبیه خوانی زنان روستای فدیشه نیشابور در فهرست میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ملی کشور ثبت شد.
مشهد ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: مراسم روز عاشورای روستای مرزان شهرستان فیروزه در فهرست میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ملی کشور ثبت شد.
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در دو نامه جداگانه مراتب ثبت ملی ۱۷ میراث‌فرهنگی ناملموس را به استاندار خراسان رضوی ابلاغ کرد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ