در زمان قاجار بیشتر خیابان‌ها تاریک بود و مردم با چراغ و فانوس تردد می‌کنند. در زمان ناصرالدین‌شاه در یکی از خیابان‌های نزدیک به ارگ سلطنتی، کارخانه برق برپا کردند و خیابان را هم «چراغ گاز» و بعد‌ها «چراغ برق» نامیدند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
خانشقاقی سال‌ها بعد از ساخت بلندترین ساختمان ایران و تهران در خیابان شاه‌آباد (جمهوری)، در مصاحبه با فصلنامه آبادی در سال ١٣۷۴ گفته است: «شب‌هایی بود که تا صبح نمی‌خوابیدم و فکر می‌کردم که چطور مشکلات را یکی‌یکی از سر راه بردارم به‌خصوص وقتی به طبقات بالاتر رسیده بودم.»
چهارراه جمهوری در ابتدا سه‌راه بود به این دلیل که تا قبل از سال۴۰ به سمت غرب میدان جمهوری فعلی خیابانی کشیده نشده بود. این محدوده به سه‌راه شاه معروف بود، اما بعد‌ها به شکل چهارراه درآمد و چهارراه جمهوری نامیده شد. اولین کارخانه یخ‌سازی تهران که یخ‌های بلوری تولید می‌کرد اینجا بود.
خیابان لاله‌زار قدمتی به درازای تاریخ تحول پایتخت دارد. زمانی تنها یک باغ خارج از حصار طهماسبی بود و به‌مرور به یکی از شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین خیابان‌های تهران تبدیل شد. روزگاری مدرن‌ترین خیابان تهران نام داشت و بسیاری از اولین تجربه‌های مدرنیته را در حافظه خود ثبت کرده است.
بازگشت ناصرالدین شاه از فرنگ همیشه برای اهالی پایتخت نشین پر از ماجراهای عجیب و غریب بود. ماجرای شکل‌گیری خیابان لاله‌زار هم سوغات اولین سفر او از فرنگستان بود. خیابان لاله‌زار قرار شد چیزی شبیه خیابان شانزه‌لیزه پاریس شود.
در راستای اجرای طرح عفاف و حجاب یک رستوران در خیابان ونک تهران به‌دلیل رعایت‌نکردن موازین اخلاقی و قوانین صنفی باوجود تذکر اولیه و تمکین‌ نکردن، به دستور دادستان پلمب شد.
متهم در همان تحقیقات اولیه به اسیدپاشی با انگیزه اختلافات خانوادگی اعتراف کرد و پس از هماهنگی با مقام قضایی و برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
در بررسی اولیه بسته مشکوک چسبیده شده در زیر خودرو، ماموران متوجه بمب گذاری خودرو مذکور شده؛ بلافاصله نسبت به ایمن سازی منطقه و ایجاد فاصله مطمئنه از خودرو اقدام کرده و محدودیت تردد در خیابان شهید بهشتی اعمال شد.
اداره پست اولیه تهران که در خیابان امام خمینی (ره) قرار داشت در این وقت از سال با نزدیک شدن به سال نو مانند دوزندگی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها شلوغ‌ترین روز‌های خود را می‌گذراند.
از آنجا که خیابان ناصریه یکی از خیابان‌های مهم دوره قاجار بوده، خانه‌های خیلی از درباریان در آن قرار داشت که از آن جمله می‌توان به خانه امام‌جمعه اشاره کرد که در کوچه‌ای به همین نام قرار دارد. در همین دوره بود که اقدامات گوناگونی برای نظافت شهر و شبیه کردن پایتخت به شهر‌های فرنگستان آغاز شد.
محله عودلاجان میزبان خانه‌هایی بسیاری از این دست از جمله خانه موتمن الاطبا است؛ خانه‌ای در خیابان پامنار در کوچه‌ای به همین نام که متعلق به پزشک ناصرالدین شاه بوده است؛ خانه‌ای استثنایی در سه طبقه که در زمان خود، نادر و شاید جزو اولین خانه‌های چند طبقه تهران قدیم بوده است.
در حال حاضر ضارب دستگیر نشده، اما نتایج تحقیقات اولیه ماموران پلیس حاکی از آن است که اختلافات شخصی سبب وقوع این قتل شده است.
نخستین عکاسخانه عمومی تهران حدود سال ۱۲۴۳، در خیابان جباخانه یا همین خیام امروزی به همت عباسعلی بیگ راه‌اندازی شد.
برای اولین بار ویدئویی با کیفیت از سال ۱۳۲۳ اشغال ایران توسط متفقین منتشر شده است. در این ویدئو که برای اولین بار با کیفیتی بالا به نمایش در می‌آید، تصاویری کمیاب از تهران و ایران در زمان اشغال توسط ارتش‌های متفقین در سال ۱۳۲۳ را مشاهده می‌فرمایید. از جمله مکان‌های تصویربرداری شده در این ویدئو می‌توان به سر در باغ ملی، عمارت قزاق خانه، ساختمان اولیه بانک ملی در خیابان فردوسی، میدان توپخانه و عمارت بلدیه، موزه‌ی ایران باستان، مجلس شورای ملی در بهارستان و مسجد سپهسالار اشاره کرد. همچنین تصاویری از میدان‌های نبرد، رژه‌ی ارتش‌های متفقین، سربازان روس، انگیلیسی، امریکایی و فرانسوی، به همراه خودرو‌های زرهی ایشان دیده می‌شود. از دیگر اشخاص تصویربرداری شده در این ویدئو محمدرضا شاه پهلوی در سال‌های ابتدایی سلطنتش است که با فرماندهان نیرو‌های متفقین در کاخ گلستان گفتگو می‌کند.
خیابان امیرکبیر یا چراغ گاز یکی از خیابان‌های ارگ سلطانی بود که به دلیل تاریک بودن اولین بار کارخانه برق در آنجا دایر شد، برای همین در ابتدا آن را «چراغ گاز» و بعد‌ها «چراغ برق» نامیدند.
خیابان امیرکبیر در منطقه۱۲ اولین معبری بوده که نه‌تنها در تهران، بلکه کشور چراغ‌دار شده است.
سابقه تاریخی‌مسافرت‌های اتوبوسی در تهران خودمان به بیش از ۸۰ سال پیش بر می‌گردد. وقتی خودروهای جمعی با آن شکل و شمایل عجیب برای اولین ‌بار در خیابان چراغ برق(امیر کبیر) به راه افتادند مردم هاج و واج می‌ماندند که این غول آهنی چیست؟!
مهر سال گذشته به پیشنهاد احسان خاندوزی، به‌عنوان رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شد، اما به نظر می‌رسد روز‌های آخر را در خیابان میرداماد می‌گذراند. امام‌صادقی است و در این دانشگاه کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی گرفته، صالح‌آبادی ۴۴ ساله، در دولت اول محمود احمدی‌نژاد، دبیرکل بورس اوراق بهادار تهران بود و در سال ۹۳ و در دولت حسن روحانی، به‌عنوان اولین رئیس سازمان بورس اوراق بهادار انتخاب شد. صالح‌آبادی در این سازمان کمیته فقهی راه‌اندازی کرد تا بر بازار سرمایه نظارت شرعی داشته باشد.
حدود سال ۱۳۰۹ شمسی کافه پارس در ساختمان باشکوهی در ضلع شمال شرقی تقاطع خیابان لاله‌زار و جمهوری (محل سفارتخانه سابق اتریش) افتتاح شد.
ساعت یک بامداد ۱۰شهریور سال گذشته، به‌دنبال گزارش قتل دو مرد جوان در یک خودروی برلیانس بازپرس شعبه یکم دادسرای امور جنایی تهران و کارآگاهان اداره دهم راهی محل شدند. بررسی‌های اولیه حکایت از آن داشت که دو مرد جوان به نام‌های کیوان و حمید سوار بر خودروی برلیانس در کنار خیابانی توقف کرده بودند که دو مرد سوار بر یک موتورسیکلت خودرو را به رگبار بستند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به وقوع حریق در یک انبار در محدوده خیابان خیام از انجام شعله‌زنی اولیه خبر داد.
اولین عابربانک ایران و حتی خاورمیانه ۵۰ سال پیش در خیابان جمهوری افتتاح شده است.
در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان اولین شعبه فروشگاه مرکزی ایساکو در خیابان سعدی تهران افتتاح شد.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران وقوع حریق در یک ساختمان در حال ساخت در خیابان ۳۵ متری گلستان خبر داد و گفت: در دقایق اولیه دود بسیار زیاد و غلیظی در غرب تهران بلند شده بود.
شهردار منطقه۱۱ تهران ضمن اشاره به ناایمنی و خطرساز بودن ساختمان پاساژ آزاد درق محدوده سه راه جمهوری در خیابان حضرت ولیعصر عج گفت: طی روز های گذشته با فرماندار تهران نشستی داشتیم و موضوع ضرورت تخلیه پاساژ مذکور به عنوان‌ اولین گام رفع خطر مطرح وپیگیری شد. ضمنا موضوع به شورای تامین استان نیز ارجاع و در شورا مطرح شده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ